آقای فتحی ، خدا کند بیننده پس از خروج از سینما به جای شمس ومولانا به زنان خوبروی فیلم نیندیشد!

وقتي ارديبهشت سال 1397 در سي‌وششمين جشنواره جهاني فيلم فجر با فيلمساز درجه يك تركيه سميح كاپلان اوغلو از نزديك آشنا شدم و دانستم خالق فيلم‌هاي ماندگار تخم مرغ، شير، عسل و گندم به مولوي و عباس كيارستمي ارادت ويژه‌اي دارد، علاقه‌ام به او بيشتر شد.

به گزارش سینما اعتماد ، حسن لطفی در روزنامه اعتماد نوشت: وقتی اردیبهشت سال 1397 در سی‌وششمین جشنواره جهانی فیلم فجر با فیلمساز درجه یک ترکیه سمیح کاپلان اوغلو از نزدیک آشنا شدم و دانستم خالق فیلم‌های ماندگار تخم مرغ، شیر، عسل و گندم به مولوی و عباس کیارستمی ارادت ویژه‌ای دارد، علاقه‌ام به او بیشتر شد. او که از جشنواره‌های فیلم معتبر جهانی جوایز زیادی برده است (از جمله جایزه خرس طلایی جشنواره برلین به خاطر فیلم عسل) در صحبت‌هایی که داشتیم مدام از یونس امره و مولوی سخن می‌گفت.

از تاثیرشان بر خودش! از قدرت آثار و گفته‌هایشان ! یونس امره را درست نمی‌شناختم اما مولوی بزرگ زمینه‌ساز خوبی برای صحبت‌هایمان بود. خصوصا که آن روزها، رمان ملت عشق الیف شافاک (رمان‌نویس فرانسوی با والدینی ترک و بریتانیایی) در ایران دست به دست می‌گشت و مخاطبان زیادی داشت. یک روز وقتی در سالن انتظار پردیس چارسو منتظر نمایش فیلمی (شاید باغ انار ایلگار نجف فیلمساز آذربایجانی) بودیم از او پرسیدم نظرت درباره ملت عشق و الیف شافاک چیست؟

این سوال را پرسیدم تا پس از پاسخش به سوال دیگری برسم. سوالی که می‌خواستم با آن به راه‌های رسیدن به مخاطب گسترده برسیم. تصور می‌کردم، سمیح کاپلان اوغلو که فیلمساز درجه یکی است و ذهنیت‌های درخشانی دارد و مولوی و عرفای ترکیه برایش ارزشمند هستند باید مخاطبش هم فراوانتر شود. گمان می‌کردم او نیز می‌تواند با دستمایه قرار دادن مولانا و شمس فیلمی بسازد که همچون آثار شافاک در دنیا به‌طور گسترده مخاطبان را جلب کند.

پاسخی که سمیح کاپلان اوغلو داد و توضیحات بعدش مرا از توضیحاتی که قرار بود بدهم منصرف کرد. کاپلان اوغلو بدون درنگ گفت: الیف شافاک را جدی نمی‌گیرد. چرا که سبکش عریان است و به مولانا نگاهی سطحی دارد. بعد هم حرف‌هایی زد که نشان می‌داد معتقد است مولوی برای معرفی شدن به الیف شافاک و خودش نیازی ندارد. شافاک هم اگر به سراغ مولانا رفته قصدش سوءاستفاده از او بوده. سوءاستفاده‌ای که ممکن است مولانایی دروغین را به مخاطبش نشان دهد. حالا پس از پنج سال این بار نمایش فیلم مست عشق ساخته حسن فتحی دوباره مرا به یاد حرف‌های سمیح کاپلان اوغلو انداخته است.

هنوز فیلم مست عشق را تماشا نکرده‌ام. اما آنچه از تبلیغات فیلم معلوم است به نظر نمی‌رسد حسن فتحی هم پی مولانای مورد نظر سمیح کاپلان اوغلو رفته باشد. فقط خدا کند اگر نگاهش سطحی و سبکش عریان است پس از تماشای فیلمش حس بدی نداشته باشیم و فتحی مولانای بزرگ را با مولانی جذاب مخاطب عام تاخت نزده باشد. بیننده هم پس از خروج از سینما به بیشتر از شمس ومولانا به زنان خوبروی فیلم نیندیشد.

1/5 - (1 امتیاز)
برای عضویت در کانال تلگرام کلیک کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا