عجب سال خوبی بود «۱۴۰۳»؛ کِیف همه کوک شد!

در این نوشته مروری داریم بر بخشی از مهمترین اخبار فرهنگی و هنری سال ۱۴۰۳.

سینما اعتماد ، وقت سینما نوشت: در این نوشته مروری داریم بر بخشی از مهمترین اخبار فرهنگی و هنری سال ۱۴۰۳.
1- در سالی که گذشت، بازگشت بهرام بیضایی به کشور، نشان داد تحولات صورت گرفته داخلی از نظر او مثبت بوده، «دشمنیِ دوستان» پایان یافته و صدور پروانه ساخت برای این هنرمند پیشکسوت به جای موافقت های اصولی متزلزل، راه را برای ساخت فیلم جدیدش هموار کرده است. همچنین کلید خوردن فیلم‌های جدید اصغر فرهادی، بهمن فرمان‌آرا، رخشان بنی‌اعتماد و… در داخل کشور مایه مباهات بود. بویژه که شنیده می‌شود ناصر تقوایی با گذر بیش از دو دهه، در تدارک پروژه‌ای جدید برآمده. اخبار گیشه هم حاکی از آن بود فیلم‌های کمدی آبکی، جای خود را به آثار خوش ساخت و دغدغه‌مند داده و کمدی‌های پرفروش اخیر، دیگر مشتری ندارند.

2-امسال خانه سینما هم در رویکردی ارزشمند، در توافقنامه‌ای واقعی و اجرایی با صندوق اعتباری هنر – که پیش تر قول داده بود از انفعال خارج شود – به جای بیانیه دادن، رضایت اعضای اصناف را جلب کرد. ناگفته نماند وزارت ارشاد نیز در تأمین بودجه برای تحقق اهدافی مثل بیمه هنرمندان، حفظ امنیت شغلی و… کوشا بود.

3-ضمن این‌که امسال دلجویی از هنرمندان بایکوت شده یا مغفول، خط بطلانی بر مرزبندی خودی و غیر خودی کشید.

4-در تلویزیون نیز طی بازگشت داوطلبانه و مشتاقانه چهره‌هایی مثل مرضیه برومند، رضا عطاران، حسن فتحی، سروش صحت، عادل فردوسی‌پور و… که در سایه تغییرات اصولی در صدا و سیما روی داده، به نظر می‌رسد کنداکتور سال ۱۴۰۴ پربار باشد و خاطره تولیدات ضعیف سال‌های اخیر و بویژه سریال‌های نازل نوروز ۱۴۰۳ را از یادها بزداید.

5-در عرصه موسیقی هم در کمال تعجب، هیچ کنسرتی، به هیچ بهانه‌ای تعطیل نشد. ضمناً تئاتر از دگرگونی‌های مثبت اخیر بی‌بهره نماند و‌ هنرمندانِ خانه‌نشین یا طرد شده، با حمایت دولت و بهبود شرایط، روی سن رفتند.

6-همچنین با حمایت بی‌دریغ دولت از فعالان حوزه کتاب و کنار گذاشته شدن سیاست‌های سلیقه‌ای، بازار نشر رونق گرفت و آمار کتابخوانی افزایش قابل ملاحظه‌ای داشت.
هر چند بی‌تردید کاهش غیر منتظره نرخ تورم، سرعت مبارزه با فساد، تمرکز متعهدانه مجلس بر مسائل اساسی، تعامل مطلوب دولت با جهان در ساحت دیپلماسی و اصرار بر طراحی و اجرای سیاست‌گذاری‌های کارشناسانه که طبعأ منجر به افزایش نسبی سطح معیشت مردم شده نیز، در اقبال به محصولات فرهنگی و هنری مؤثر بود.

توضیح ضروری: این مطلب _طنز _جهت تجدید روحیه  و رفاه حال مخاطبان، یک سال زودتر از موعد منتشر می‌شود.
1.5/5 - (2 امتیاز)
برای عضویت در کانال تلگرام کلیک کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا