این خانه ، خانه هنرمندان است!

در ساليان اخير مشكلات مالي و اعتبارات بخش بودجه اين نهاد شرايطي را به وجود آورد كه عملا بسياري از فعاليت‌هاي فرهنگي و علمي متوقف يا با دشواري‌هاي زيادي رو به‌رو شد.

به گزارش سینما اعتماد ، سارا کریمان در روزنامه اعتماد نوشت: گلریزان ، یکی از رسوم زیبا در فرهنگ ایرانی است. رسم کمک به انسان‌ها و جمع‌آوری گروهی کمک‌های مادی برای رفع مشکل یک شخص یا گروه در همه جوامع وجود دارد. این عمل، رفتاری متمدنانه در راستای پایداری و حرکت به سمت توازن در هر جامعه‌ای است. اما نکته ظریفی در شیوه و بیان این عمل در جامعه ایرانی وجود دارد که از آن صورتی ممتاز و خوش‌آیند می‌سازد. فرد یا گروهی که در یک جامعه دچار مشکل شده است معمولا با نوعی احساس تحقیر مواجه می‌شود و حتی دریافت کمک نیز برای آنها ایجاد نوعی حالت سرافکندگی می‌کند.

ایرانیان ساختار و تعریفی برای جمع‌آوری کمک ساخته‌اند که تفاوت زیبایی را ایجاد می‌کند. کلمه گلریزان بیشتر از همه یادآور رسم جوانمردی و پهلوانی است که در زورخانه‌ها اجرا می‌شود. در این مراسم قطعه پارچه‌ای از جنس ترمه یا لنگ ورزشی در میان گسترده می‌شود و هر کس به فراخور وسع مالی خود مبلغی زیر آن می‌گذارد. حین مراسم پیشکسوت یا مرشد زورخانه جملاتی در وصف فردی که برای او گلریزان کرده‌اند و رسوم فتوت و جوانمردی بیان می‌کند. اهمیت گلریزان در این است که فرد کمک شونده به خود افتخار می‌کند و با سرافرازی و به دور از حس تحقیر کمک را دریافت می‌کند. این رسم کمال جوانمردی و نیکوترین کنش‌های اجتماعی است.

ایرانیان با این رسم نشان می‌دهند که بروز مشکل در زندگی هر شخص یا گروه نه تنها چیزی از ارزش‌های آن نمی‌کاهد بلکه عاملی در راستای تقویت پیوند اجتماعی می‌شود. هنوز در خاطره مردم ایران گلریزان جهان پهلوان تختی برای کمک به زلزله‌زدگان بویین زهرا، جاودان است. در این روزها وضعیت اقتصادی برای بخش‌های مختلف اجتماع 

رو به دشواری نهاده است. ازجمله، شواهد حاکی از آن است که خرید و فروش آثار هنری نیز با مشکلاتی همراه است. از دیگر سو برخی از نهادهای فرهنگی و اجتماعی نیز با مسائلی مواجه شده‌اند. خانه هنرمندان ایران، مدتی است در تامین هزینه‌های جاری خود با چالش‌هایی مواجه شده است. خانه هنرمندان ایران یک تشکیلات فرهنگی و هنری غیردولتی، غیر سیاسی و غیر انتفاعی و با شخصیت حقوقی و مالی مستقل است که در سال 1378 با همت انجمن‌های هنری و پیش‌کسوتان فرهنگی ایران افتتاح شد. اهداف خانه هنرمندان ایران عبارتند از:
تلاش در جهت ارتقای کمی و کیفی و ایجاد جاذبه و خلق آثار هنری برتر در عرصه‌های مختلف هنر. ایجاد تعامل، تفاهم و همبستگی میان موسسات هنری در سطح ملی به منظور رشد، اعتلا، نوآوری و افزایش غنای فرهنگی و هنری کشور. برقراری ارتباط مستمر با هنرمندان و جلب مشارکت فعالانه اعضا و هنرمندان کشور به منظور بررسی مسائل و یافتن راهکارهای مناسب در جهت حل مشکلات فعالیت‌های هنری. تلاش به منظور برقراری ارتباط میان هنرمندان با مسوولان هنری و اجرایی کشور. کوشش در جهت افزایش سطح آگاهی و دانش هنری مخاطبان. ارایه نظرات، پیشنهادات و مشاوره‌های لازم به مراجع دولتی و خصوصی. برقراری ارتباط با نهادها و موسسات فرهنگی هنری در سطح بین‌المللی به منظور تبادل تجارب، معرفی آثار و قابلیت‌های هنری کشور به سایر فرهنگ‌ها و تمدن‌ها. حمایت فرهنگی، مادی و معنوی از موسسات مختلف هنری کشور و هنرمندان تحت پوشش.
اعضای هیات موسس خانه هنرمندان ایران گروهی از هنرمندان مطرح و چهره‌های نام‌آور فرهنگی بودند و شورای عالی خانه هنرمندان ایران، نمایندگان هیات موسس خانه هنرمندان ایران می‌باشند که شامل خانه تئاتر ایران، خانه موسیقی ایران، خانه سینمای ایران، انجمن نقاشان ایران، انجمن طراحان گرافیک ایران، انجمن مجسمه‌سازان ایران، انجمن خوشنویسان ایران، انجمن شاعران ایران و جامعه مهندسان معمار ایران است.

در مدت بیش از بیست و پنج سالی که از فعالیت این نهاد می‌گذرد به معنای واقعی، خانه هنرمندان ایران بوده است و سهم مهمی از خاطره جمعی و فرهنگی ایران را به خود اختصاص داده است. در سالیان اخیر مشکلات مالی و اعتبارات بخش بودجه این نهاد شرایطی را به وجود آورد که عملا بسیاری از فعالیت‌های فرهنگی و علمی متوقف یا با دشواری‌های زیادی رو به‌رو شد. این شرایط جامعه فرهنگی ایران و هیات‌مدیره خانه را به چاره‌جویی وا‌داشت. رویداد هنری گلریزان در خانه هنرمندان ایران، ایده‌ای فرهنگی در راستای تامین بخشی از هزینه‌های این خانه و همچنین رونق فروش آثار هنرمندان است. در این رویداد کلیه فضا‌ها و گالری‌های این مجموعه به نمایش آثار هنرمندان مطرح ایران اختصاص پیدا کرده است. در کنار اهداف فرهنگی و اقتصادی این رویداد سطح نمایشگاه برگزار شده درنهایت کیفیت است و به لحاظ هنری، یکی از مهم‌ترین رویداد‌های حال حاضر قلمداد می‌شود. در این نمایشگاه آثاری از هنرمندان معاصری چون محمد احصایی، پروانه اعتمادی، نصراله افجه‌ای، غلامحسین امیرخانی، ناصر اویسی، فریدون آو، بهمن بروجنی، نیما پتگر، ژازه تباتبایی، صادق تبریزی، علی ترقی‌جاه، پرویز تناولی، ابراهیم جعفری، مهدی حسینی، رضا درخشانی، کامبیز درمبخش، گارنیک درهاکوپیان، ایران درودی، حسینعلی ذابحی، جعفر روحبخش، ایرج زند، حسین زنده‌رودی، همایون سلیمی، جلال شباهنگی، علی شیرازی، کوروش شیشه‌گران، علی‌اکبر صادقی، مسعود عربشاهی، منصور قندریز، پرویز کلانتری، مارکو گریگوریان، علی گلستانه، پریوش گنجی، فریده لاشایی، فرشید مثقالی، حسین محجوبی، سیراک ملکونیان، فرشید ملکی، نیکزاد نجومی، منوچهر نیازی و… قرار دارد. 70درصد آثار به نمایش در آمده از طرف هنرمندان وارد نمایشگاه شده‌اند، 15‌درصد گالری‌ها و 15درصد مالکین اثر که نیمی از عواید فروش آثار به خانه هنرمندان و نیمی به صاحبان اثر تعلق می‌گیرد. شایان ذکر است که این نمایشگاه علاوه بر اینکه می‌تواند بخشی از مسائل مالی را مرتفع کند، برنامه‌ای ارزنده در چارچوب ماهیتی و ساختار غیر دولتی خانه هنرمندان است.
نمایشگاه گلریزان هنر ایران پنجشنبه ۱۷ اسفند ۱۴۰۲ ساعت ۱۰ صبح در خانه هنرمندان ایران افتتاح می‌شود و علاقه‌مندان برای بازدید و خرید آثار می‌توانند از ۱۸ تا ۲۵ اسفند، همه روزه از ساعت ۱۰ تا ۲۰ به گالری‌های این مجموعه مراجعه کنند.

امتیاز شما
برای عضویت در کانال تلگرام کلیک کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا