چرا «کن » دیگر «کن» نیست؟ یادداشت اختصاصی پرویز نوری برای «سینما اعتماد»

اينكه جشنواره كن به 76 رسيده است ، در زماني كه همه انتظار سينماي متعالي تر از گذشته داشته و دارند اما كجاست آن سينما؟ بزرگان سينما كجايند؟ آيا فقط بايد چشم به چندتايي مثل پدرو آلمودوار و وس آندرسون و استيو مك كويين دوخت؟

پرویز نوری ، سینما اعتماد،  روبرتو روسلینی فقید _فیلمساز صاحب نام و بزرگ سینمای ایتالیا _یک بار وقتی به عنوان رییس هیئت داوران جشنواره کن با انبوه فیلم های ظاهرا غیرقابل توجه روبرو شده بود و مشکل بود انتخاب بهترین ها از بین آن همه فیلم کم ارزش (حالا داشته باشید درآن دوران فدریکو فلینی ، اینگمار برگمان ، میکل‌آنجلو آنتونیونی، لوئیس بونوئل ، آکیرا کوروساوا و ساتیا جیت رای با فیلم هایشان حضور داشتند) به هنگام ختم جشنواره اعلام کرد: «گناه از جشنواره کن نیست که این همه فیلم ضعیف و سطحی درآن دیده می شود ،بلکه گناه از کل فرهنگ و هنر جهانی است که اینچنین ته نشین شده است.»

parviz nouri

اینکه جشنواره کن به 76 رسیده است ، در زمانی که همه انتظار سینمای متعالی تر از گذشته داشته و دارند اما کجاست آن سینما؟ بزرگان سینما کجایند؟ آیا فقط باید چشم به چندتایی مثل پدرو آلمودوار و وس آندرسون و استیو مک کویین (که مرا عصبانی می کند به خاطر نامش به جای هنرپیشه محبوب)دوخت؟ پس سینما تنها خلاصه شده در فیلم های جدید که این ها می سازند؟
اجازه بدهید توجه تان بدهم به کن 1960یعنی بیش از 60 سال پیش و نگاه کنیم که چه فیلم ها و فیلمسازهایی در آن حضور داشتند، فلینی با فیلم «زندگی شیرین» ، آنتونیونی با «حادثه» ، برگمان با «چشمه پاک» بونوئل با «دختر جوان» ، ژاک بکر با «حفره» ، نیکلاس ری با« بی گناهان وحشی» ، ژول داسن با «یکشنبه ها هر گز»، گریگوری چوخرای با «حماسه سرباز » ، وینسنت مینلی با «از تپه به خانه» و کن ایچیکاوا با« وسوسه..» کافیست یا باز هم اسم ببرم؟

دراین جشنواره حاضر چهره شاخص باید جانی دپ باشد؟ انتخاب هیئت داوران که غم انگیز تر است. مثلا بری لارسن باید فیلم ها را قضاوت کند؟ با حضور ستارگان محبوب شرکت کننده از هلن میرن و اوما ترمن و جولین مور گرفته ، تا آشواریا رای هندی (یادمان نرفته چه بازیگرانی روی فرش کن قدیم پا گذاشته اند، چهره هایی توانا چون ملینا مرکوری ، مونیکا ویتی ، و سوفیالورن با رابرت میچام و آنتونی کویین و مارچلو ماسترویانی ) .
جالب تر اینکه هریسون فورد80 ساله با عنوان یکی از بزرگترین ستارگان تاریخ سینما ، با آخرین« ایندیانا جونز »وارد جشنواره شده و بی هیچ دلیلی _البته _ نخل طلای افتخاری گرفت. (یکی هم به مایکل داگلاس دادندکه گویا نخل زیاد آورده بودند!)
اما با همه تبلیغات و سر وصدا فیلم «ایندیانا»ی جدید کسل بار از کار درآمده و بی تحرک که لابد به خاطر سن و سال فورد نمی توانست اکشن انجام دهد.
بعد هم می دانید به جای «ژان دوباری» که امسال افتتاحیه جشنواره بود چه فیلمی کن 13 را افتتاح کرد؟ بله« بن هور »
با این دلایل فکر نمی کنید دیگر نیازی نباشد که بخواهیم ثابت کنیم جشنواره کن دیگر کن نیست؟

امتیاز شما
برای عضویت در کانال تلگرام کلیک کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا