پرویز خان، سیاست را در زمین فوتبال به تصویر می کشد

کارگردانی فیلم پرویز خان از این جهت که می توانستند فیلمنامه را با پرداخت بهتری به تصویر بکشند و عدم نظارت کافی بر تدوین مورد نقد منفی قرار می دهم اما به طور کل در سطح کیفی خوبی قرار دارد.

سینما اعتماد ، صاحبه پویان مهر ، فیلم پرویز خان فیلمی دو لایه است، در لایه اول نشان می دهد که نسل قدیمی فوتبال چگونه سختی ها را به جان می خریدند، خبری از پول و حقوق های زیاد نبوده زمین میدان جنگ بوده و بازیکنان سرباز، هدف، کار تیمی درست بوده با تمام سختی هایی که متحمل می شدند حتی خبری از یک وعده غذایی مناسب برای ورزشکاران نیست، در لایه دیگر زمین فوتبال همان سیاست های حاکم بر فضاست، دیپلماسی را به تصویر می کشد و فشارهای وارد بر آن، از اعمال نفوذ و قدرت می گوید و مدیری را نشان می دهد که تنها با دست خالی باید موانع را کنار بزند تا هدفی مفید به ارمغان برساند، حرف میخورد، تهدید می شود، تمسخر را به جان می خرد فقط برای اینکه ارزش کاری که می خواهد کند را می داند، مدیری که سال ها جلوتر از اطرافیانش فکر می کند و می فهمد، جدا از تمام این ها بوسه خانم المیرا دهقان بر شانه آقای پورصمیمی پیام مشخصی داشت که قابل تحسین بود.

فیلمنامه از نظر ساختار فنی درست عمل کرده، عطف دارد، دیالوگ پردازی بسیار خوبی دارد با حداقل کلمات داده کافی منتقل می کند، تعلیق ها پر کشش اند،  شخصیت پردازی ها درست اند، در مواردی کاشت نادرست دارد اما در اکثر مواقع رعایت شده، قهرمان پررنگ و ضد قهرمان خوبی دارد، عنصر ارتباطی ضعیف است اما رعایت شده.

طراحی صحنه منطبق با شرایط روایت است، تصویرگر تاریخی است که فیلم به آن اشاره دارد، طراحی لباس خوب دارد اما در رابطه با لباس مربی حین تمرین سوال ایجاد می شود که خواست کارگردان بوده است یا خیر، از رنگ ها برای بیان مقصود بهره گرفته، گروه تصویر و صدا حق مطلب را ادا کرده اند، جایی برای نقد منفی نمی گذارند، گریم بازیگران خوب پرداخت شده و روایت گر تاریخ است. 

بازی بازیگران باور پذیر و خوب است، زبان بدن مناسب دارند و دیالوگ ها را با لحن درست ادا می کنند، البته لازم به ذکر است که بازی آقای پورصمیمی بر فضا غالب است طوری که فیلم رنگی از تخصص ایشان دارد.

تدوین کار خوب است، می توانستند از بعضی صحنه ها چشم پوشی کنند یا زمان مسابقه فوتبال را کاهش دهند اما بعید می دانم به تصمیم گروه تدوین بستگی داشته باشد.

کارگردانی فیلم پرویز خان از این جهت که می توانستند فیلمنامه را با پرداخت بهتری به تصویر بکشند و عدم نظارت کافی بر تدوین مورد نقد منفی قرار می دهم اما به طور کل در سطح کیفی خوبی قرار دارد، علاقه مندان به فوتبال را جذب می کند، از جهت بازی گرفتن از بازیگران نیز به طور خاص موفق بوده اند.

امتیاز شما
برای عضویت در کانال تلگرام کلیک کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا