همین میزان فروش سینما هم با کمک تبلیغات ماهواره‌ای است| فیلم «شهر هرت» غیرقابل نقد است

یک نسبت بگیرید و ببینید چند فیلم فروش خوبی داشتند و چند فیلم ضعیف عمل کردند، آن‌هایی هم که خوب فروختند با تبلیغات ماهواره‌ای و این کارها توانستند یکم اوضاع سینما را در ۳ ماهه اول سال بالا بکشند.

سینما اعتماد – رضا درستکار منتقد و نویسنده سینما در گفت‌و‌گویی با خبرآنلاین به پرسش‌هایی درخصوص وضعیت فروش در سینمای ایران و کیفیت برخی آثار سینمایی پاسخ داده و درباره میزان فروش سینمای ایران در سال جاری گفته است: یک نسبت بگیرید و ببینید چند فیلم فروش خوبی داشتند و چند فیلم ضعیف عمل کردند، آن‌هایی هم که خوب فروختند با تبلیغات ماهواره‌ای و این کارها توانستند یکم اوضاع سینما را در ۳ ماهه اول سال بالا بکشند. در این میان یک فیلم پرفروش هم مثل «فسیل» داریم و بقیه فیلم‌های شکست خورده به مفهوم تجاری آن هستند. منهای شکست‌های مکرر گیشه، در اصل ۵۰ درصد سینمای ایران به لحاظ فرهنگی شکست خورده و ۸۰ درصد سینمای ایران هم با این وضعی که وجود دارد به لحاظ معنوی و مفهومی شکست خورده‌ و کیفیت خود را از دست است. فیلم‌ها اکران می‌شوند، مخاطبان آن‌ها را تماشا نمی‌کنند، مخاطبان تخصصی مانند منتقدان هم درباره فیلم‌ها اظهار نظر نمی‌کنند.

مدیریت مشعشع مدیران سینما که هیچ برنامه‌ای ندارند و فقط می‌خواهند حرف‌درمانی کنند، دیگر نتیجه‌بخش نیست؛ زیرا رابطه بدنه فکری سینما با جریان مدیران دولتی کاملا قطع است و فکر نمی‌کنم باتوجه به قدرت گرفتن دستگاه‌های نظارت و ممیزی (سلیقه‌ای) حالا حالاها این رابطه‌ها بهبود یابد و مطلقا رو به بهبود نمی‌رود مگر تحولی اساسی در بخش بالای فرهنگی این ماجرا رخ دهد. به همین دلایلم هست من به عنوان یک منتقد رغبت نمی‌کنم به سینما بروم و فیلمی را تماشا کنم، تلویزیون هم که از فرط کسالت و بی‌برنامگی خاموش است، خداروشکر که فوتبال شروع شده و یک سرگرمی حداقلی داریم. کشور جریان شتابنده و درست فرهنگی می‌خواهد و هوایی تازه، که اکنون در فرهنگ ما جریان ندارد. همه در حال خط و نشان کشیدن هستند! با تهدید کردن کاری پیش نمی‌رود مدیران باید مردم را برای رفتن به سینما تشویق کنند، نه تهدید!

وی در بخش دیگری درباره دو فیلم پرفروش «فسیل» و «شهر هرت» عنوان کرد: فیلم سینمایی «شهر هرت» به‌طور کامل غیر قابل نقد است یعنی هیچ یک از معیارهای نقد را ندارد و بسیار ضد سینما، ضد فرهنگ و ضد جریان است، ولی بخاطر تبلیغات گسترده ماهواره‌ای و استفاده از محبوبیت بازیگرش توانسته مخاطبی را جذب کند ولی فسیل قابل بررسی است و اتفاقا در خدمت جریان گردش مالی سینما است و به آینده آن می‌توان امیدوار بود.

امتیاز شما
برای عضویت در کانال تلگرام کلیک کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا