نیاز سینمای ایران به آتش‌بس و مذاکره جدی| کنش‌مندی دور از شعارهای متداول

تنها راه موجود برای رسیدن به جاده‌ای کم فراز و نشیب‌تر برای سینما، کنار گذاشتن سلایق و جناح‌بندی‌ها و گرد هم آمدن دور میز مذاکره با نیت و اهداف ملی و خیرخواهانه است که باید هر چه سریع‌تر در دستور کار قرار گیرد.

سینما اعتماد – فضای سینمای ایران از جهات مختلفی متشنج و راکد به نظر می‌رسد و هر روز اخباری به گوش می‌رسد که ابعاد این ماجرا را پیچیده‌تر می‌کند. با توجه به اینکه سینمای ایران در ماه‌های منتهی به جشنواره فیلم فجر قرار دارد و هر ساله در این روزها خبر تولید و فهرست متقاضیان حضور در جشنواره فیلم فجر، موضوع داغ اخبار رسانه‌ها بود، اما امسال برخلاف اکثر دوره‌های جشنواره سکوت و رکود بامعنایی بر تولیدات سینما حاکم است و از طرفی اخبار حاشیه‌ای و تنش‌های میان هنرمندان و مسئولان افزایش پیدا کرده است.

نمونه بارز این اتفاق، خبر فهرست بازیگران زن ممنوع‌الکار است که در روزهای گذشته بسیار مورد انتقاد و توجه رسانه‌های داخلی و خارجی قرار گرفته و موجب شده که دوقطبی پیش آمده در سال اخیر شدت بیشتری بگیرد و بازیگران و کارگردانان و اصناف مختلف سینمایی با انتشار پست‌ها و بیانیه‌ها و نقطه‌نظرات خود، این اتفاق را مورد نقد قرار داده و به آن معترض باشند. حالا هم وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی این بیانیه‌ها را جوسازی برای جلوگیری از درخشش سینمای ایران می‌خواند.

به نظر می‌رسد در چنین وضعیتی تشدید این فضاها و صدور بیانیه‌ها و تهدیدها و احکام مختلفی که از هر سو روانه افکار عمومی می‌شود، همان اتفاقی است که مخالفان ادامه حیات سینما انتظار دارند و از آن به نفع خود بهره می‌برند. بنابراین باید هر دو سوی ماجرا فارغ از کاستی‌ها و انتقادات، به سرعت آتش‌بس اعلام کرده و به ارائه پیشنهادات و راهکارهای مسالمت‌آمیز دیگر بپردازند و در همین راستا باید هر دو طرف ماجرا مذاکرات رسمی و جدی را در الویت خود قرار دهند. چرا که فارغ از مباحث فوق که به‌عنوان پیشران سرعت بخشیدن به اختلافات از آنها یاد کردیم، مباحث صنفی و حرفه‌ای دیگری همچون صدور پروانه‌های ساخت و نمایش، مدیریت اقتصاد تولید در سینما، وضعیت اکران و … نیز وجود دارد که در سایه سنگین این حواشی به فراموشی سپرده می‌شود.

متولیان سینمایی و در راس آنها وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی امروز در سخنانی اظهار داشته که «من تمایل دارم دوستان دیروز و امروز ما با سینما آشتی کنند و به‌ دنبال رونق سینما باشند و مانند سال گذشته در جشنواره به‌دنبال حذف سینمای ملی نباشند، چتر فرهنگ و هنر ایران به اندازه کافی باز است، از این رو جای نگرانی نیست و سینماگران جای آنها را تنگ نخواهند کرد.» با این اوصاف از سویی دیگر اصناف مهم سینمایی همچون کانون کارگردانان و صنف تهیه‌کنندگان سینما نیز باید پیشنهادات و راهکارهای خود را جمع‌بندی کرده و در نشستی صمیمانه و دلسوزانه که طبیعتا وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و به شکل مشخص سازمان سینمایی، می‌تواند پیش قراول و بانی آن باشد، به بحث و تبادل نظر بپردازند و در نهایت ضمن رسیدن به نتیجه‌ای درخور و عبور از سوءتفاهماتی که آفت بزرگ این روزهای سینمای کشور است، راه را بر مخالفان تداوم حیات سینما ببندد و دور از شعارهای متداول، از نظر عملی به کنش‌مندی بپردازند.

طبیعی است که اشکالات فراوانی در سیستم فرهنگی و مدیریتی سینما وجود دارد و قابل نقد است، اما بدون همراهی و همفکری با هنرمندان باسابقه و افرادی که نام بزرگی در این حرفه دارند، نمی‌توان به رفع موانع اندیشید و تلاش‌های یکسویه و البته گاهی هم جانبدارانه و احساسی هیچ حاصلی نخواهد داشت و تنها راه موجود برای رسیدن به جاده‌ای کم فراز و نشیب‌تر، کنار گذاشتن سلایق و جناح‌بندی‌ها و گرد هم آمدن دور میز مذاکره با نیت و اهداف ملی و خیرخواهانه است که باید هر چه سریع‌تر در دستور کار قرار گیرد.

امتیاز شما
برای عضویت در کانال تلگرام کلیک کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا