نگاهی به نئورئالیسم ایتالیا و 10 اثر شاخص این جنبش سینمایی + عکس

در این مطلب علاوه بر تعاریف و شاخصه‌های جنبش سینمایی نئورئالیسم ایتالیا، نگاهی به ۱۰ فیلم ضروری این جنبش می‌اندازیم تا حساسیت‌های هنری یکی از تأثیرگذارترین جتبش‌های تاریخ سینما را بررسی کنیم.

سینما اعتماد – با شروع جنگ جهانی دوم در 1938 و طی 3 سال اول جنگ، موسولینی از سینما به عنوان یکی از قدرت‌های موثر در پیشبرد جنگ استفاده کرد و کارگردان‌های زیادی هم با او کار کردند. روندی که ادامه پیدا نکرد. از سال 1939 زمزمه‌هایی مبنی بر ساخت فیلم‌هایی خارج از استودیوهای بزرگ و بی‌در و پیکر به گوش می‌رسید، اما اعتنایی به آن نمی‌شد.

فاشیست‌ها در اوج قدرت بودند و در عملساخت‌وساز بیرون از استودیو و بدون یارانه‌ دولتی مفهومی نداشت تا این‌که لوکینو ویسکونتی فیلمساز اشراف‌زاده و 35 ساله ایتالیایی، فیلمی را ساخت به نام «وسوسه» که در سال 1942 اکران شد. فیلمی که خارج از تمام قوانین و عرف رایج در آن زمان بود و قصه‌ای داشت در ارتباط با زندگی روزمره و داستان در کوچه و خیابان‌های واقعی روی می‌داد بدون این‌که ذره‌ای در آن شکوه باسمه‌ای وجود داشته باشد.

در واقع فیلم وسوسه یک ورسیون ایتالیایی بسیار خوش ساخت از داستان معروف «پستچی‌ همیشه 2 بار زنگ می‌زند» بود (این رمان را جیمز کین نوشته است)‌. وسوسه در محل‌های واقعی فیلمبرداری شده بود و به عبارتی آنقدر برای مردم زنده و تازه بود که حدی نمی‌توان برای آن در نظر گرفت.

«دزد دوچرخه» اثری است که سناریوی منحصر به فردش کار چزاره زاواتینی (1901 – 1989)‌ بود. «دزد دوچرخه» به لحاظ ساختاری بسیار متفاوت از وسوسه بود. قصه زاواتینی هنوز که هنوز است یکی از زنده‌ترین و واقعی‌ترین داستان‌های سینمایی است. مردمی که در خلال جنگ و در اوضاع اسفبار اقتصادی و اجتماعی هر کاری می‌کنند تا روز به شب برسد و سفره خانواده‌شان حداقل همان 2 تا سیب‌زمینی برایش محفوظ باقی‌مانده باشد.

این را هم باید در نظر داشت که علی‌رغم استقبال بی‌نظیر از «وسوسه» و «دزد دوچرخه» در ایتالیا هنوز کسی از پیدایش جنبش سینمایی یا موج جدید سینمایی در ایتالیا خبری نداشت.

چرا که با توجه به شرایط جنگی آن روزگار فرصت چنین کاری فراهم نبود. بین سال‌های 1942 تا 1944 اگرچه فیلمسازان متعلق به جنبش نئورئالیسم سینما فیلم‌های دیگری هم ساختند؛ اما با فیلم «رم، شهر بی‌دفاع» (Rome Open City) در 1945 بود که نئورئالیسم ایتالیا جهانی شد. فیلمی که فدریکو فلینی سناریویش را نوشت و روبرتو روسلینی کارگردانی‌اش را به عهده داشت.

«رم، شهر بی‌دفاع» در 27 سپتامبر 1945 به اکران سراسری رسید و این تاریخ اعلام تولد جهانی نئورئالیسم ایتالیا است و دقیقا 25 روز پس از اتمام جنگ جهانی دوم (یک سپتامبر 1938 روزی است که به طور رسمی جنگ جهانی دوم آغاز شد و 2 سپتامبر 8 سال بعد در 1945 این جنگ رسما پایان یافت)‌، در حالی که نئورئالیسم ایتالیا 3 ساله شده بود، تولد جهانی‌اش را جشن گرفت.

پس از این بود که «رم، شهر بی‌دفاع» و فدریکو فلینی و روبرتو روسلینی به عنوان نماد این نوع سینما در جهان به شهرت دست یافتند و به فاصله چندهفته‌ نام‌های معتبر دیگری که پیش از این در ایتالیا مشهور بودند، گرید بین‌المللی را به درستی و به حق به دست‌ آوردند.

ویتوریو دسیکا و دزد دوچرخه‌اش که 3 سال پیش از اتمام جنگ جهانی دوم ساخته شده بود در سراسر گیتی به نمایش درآمدند و جهانیان با جنبش سینمایی واقع‌گرایی‌ نو آشنا شدند و بدان بسیار پرداختند.

از این پس نیز ساخته‌های دیگر نئورئالیسم مورد توجه قرار گرفت؛ آثاری که پس از سال 1945 و عمدتا تا 3 سال پس از آن ساخته شد که فیلم‌هایی نظیر «آلمان، سال صفر» ساخته روبرتو روسلینی، «واکسی» اثر دسیکا از این جمله‌اند. یک اتفاق با مزه هم که در این خلال روی داد،‌ همان داستان دوبله بود.

پیش از این و در استودیوهای عظیم چینه چیتا این کارانجام می‌شد و در روزهای اوج نئورئالیسم ایتالیا دوبله فیلم‌ها کمک شایانی به خوش ساختی فیلم می‌کرد.

اما سال 1949 سالی بود که این منش در 7 سالگی‌اش دارای مخاطرات عجیبی شد. آنچه در فیلم‌های این‌گونه سینمایی روایت می‌شد، تصاویری حقیقی از فساد و نکبت در زمان جنگ و پس از آن بود، بیکاری، فحشا، خیابان‌های فرسوده و ساختمان‌های خراب شده و همچنین نمایش چهره‌های تکیده و بشدت افسرده ایتالیایی، مقامات را نگران کرد که ذهن جهانیان با دیدن این آثار حتی وقتی 4 سال از اتمام جنگ گذشته است نسبت به ایتالیایی‌ها عوض خواهد شد و نسبت به ایتالیایی جماعت بدبینی فراوانی ایجاد خواهد شد.

این گونه بود که در سپتامبر 1949 به واسطه تصویب یک قانون! ترمز نئورئالیسم ایتالیا کشیده شد. براساس این قانون نمایش فقر و فحشا و بیکاری در فیلمی که سبب شود نگاه جهانیان به مردم ایتالیا، نگاهی بدبینانه باشد ممنوع شد. داستان اینجا به یک تراژدی ختم می‌شود که اصلا بقای نئورئالیسم ایتالیا به واسطه ذات حقیقت گویش بود، نه چیز دیگر.

پس از این بود که تعدادی از کارگردان‌های بسیار قدر و سرشناس نئورئالیسم ایتالیا یا در سبک و سیاق دیگری فیلم ساختند یا این که کارشان را در کشور دیگری ادامه دادند و همین روند باعث شد در سال 1952 دیگر اثری از نئورئالیسم باقی نماند.

اما این پایان کار نبود. در بسیاری از کشورها فیلمسازان جوانی بودند که بشدت مجذوب نئورئالیسم ایتالیایی بودند. حتی فیلمسازانی که در دهه 50 متولد شده بودند بسته و بنابر موقعیت سیاسی و حتی استراتژیکی کشورشان سعی داشتند به نوعی واقعگرایی نوانگارانه را در سینمای کشورشان پیاده کنند. به هر حال اصلی‌ترین نماد در این نوع سینما، عدم وابستگی ساختاری به دکور گرم، تجملات میزانسن و بازیگری حرفه‌ای بود. موج نوی سینمای فرانسه و موج نوی سینمای ایرلند و حتی موج نوی سینمای برزیل در این سالها بروز و ظهور یافتند.

دغدغه‌های نئورئالیسم ایتالیا

نئورئالیسم با داشتن دغدغه‌ی ثبت وضعیت اسفبار حاشیه‌نشینان و ستم‌دیدگان در جهان پس از جنگ جهانی دوم، یک تغییر اساسی در حساسیت‌های هنری سینما محسوب می‌شد. نئورئالیسم ایتالیایی در گذر زمان ثابت کرد که بخش مهمی از تکامل تاریخی سینماست و در نهایت بر نسل‌ها و جریان‌های متفاوتی از فیلم‌سازان تأثیر گذاشت؛ تأثیری به وسعت موج نوی فرانسه تا سینمای موازی هند.

روبرتو روسلینی، یکی از پیشگامان این جنبش، زمانی گفت: «نئورئالیسم در ابتدا ناخودآگاه و به عنوان سینمای بومی متولد شد. اما بعدها در مواجهه با مشکلات انسانی و نابسامانی‌های اجتماعی در دوران جنگ و پس از جنگ کاملاً خودآگاه شد… من همیشه به خودم فشار آوردم که بگویم برای من نئورئالیسم فقط یک موضع اخلاقی بود. موقعیت اخلاقی عبارت بود از نگاه عینی به چیزها و کنار هم قراردادن عناصر مرکب آنها بدون هیچ گونه قضاوتی.»

روسلینی مساله را چنین شکافت: «موضوع حیاتی یک فیلم رئالیستی جهان است و نه داستان و وقایعش. هیچ تزی از قبل وجود ندارد. همه‌ی آن‌ها خود به خود و از دل جهان اثر بیرون می‌آیند. سینمای رئالیستی چیزهای زائد و تماشایی را دوست ندارد و حتی آن‌ها را رد هم می‌کند. این شکل از سینما قصد دارد تا مستقیماً سراغ اصل مطلب برود، در سطح نمی‌ایستد و به جست‌جوی روح می‌پردازد، از فریب‌ها می‌پرهیزد و در نهایت، به دنبال منطق‌هایی‌ست که هر کدام از ما با خود داریم. به‌طور کلی این سبک از فیلم‌سازی، مشکلات را نمایان می‌کند و درباره‌ی آن‌ها می‌اندیشد.»

در ادامه این مطلب نگاهی به ۱۰ فیلم ضروری از جنبش نئورئالیسم ایتالیا می‌اندازیم تا حساسیت‌های هنری یکی از تأثیرگذارترین جتبش‌های تاریخ سینما را بررسی کنیم.

دزد دوچرخه ویتوریو دسیکا

۱) دزد دوچرخه (Bicycle Thieves)
  • محصول: ۱۹۴۸
  • مدت زمان: ۹۳ دقیقه
  • کارگردان: ویتوریو دسیکا
  • بازیگران: انزو استایولا، لامبرتو مگیورانی، لیانلا کرل و…
  • امتیاز کاربران IMDb به فیلم: ۸/۳ از ۱۰

شاهکار بی‌بدیل ویتوریو دسیکا که احتمالاً مشهورترین اثر در این فهرست است، رنج بسیاری که ایتالیای پس از جنگ تجربه می‌کرد را به خوبی به‌تصویر می‌کشد. دی سیکا این کار را با روایت داستان ساده‌ی مرد فقیری انجام می‌دهد که به دنبال دوچرخه‌ی دزدیده‌شده‌ی خود می‌گردد تا شغلش را ایمن نگه دارد.

«دزد دوچرخه» به‌درستی به‌عنوان یکی از تأثیرگذارترین فیلم‌های تاریخ سینما شناخته می‌شود. این فیلم الهام بخش افرادی چون ساتیاجیت رای و کن لوچ بوده. رد پای نگاه پشت فیلم «دزدان دوچرخه» در تجربیات سینمایی این ۲ کارگردان قابل یافتن است.

فیلم سینمایی زمین می لرزد

۲) زمین می‌لرزد (The Earth Trembles)
  • محصول: ۱۹۴۸
  • مدت زمان: ۱۶۰ دقیقه
  • کارگردان: لوکینو ویسکونتی
  • بازیگران: آنتونیو والاسترو، روسا کاتالانو، سالواتوره ویکاری و…
  • امتیاز کاربران IMDb به فیلم: ۸ از ۱۰

«زمین می‌لرزد» اقتباسی آزاد از رمان جووانی ورگا است که وضعیت تراژیک انسانی را به تصویر می‌کشد. این فیلم با استفاده از بازیگران غیرحرفه‌ای، داستان خانواده‌ای را دنبال می‌کند که در یک دهکده‌ی کوچک ماهی‌گیری زندگی می‌کنند و سعی دارند تا خود را از فقر نجات دهند.

این فیلم به‌دلیل ارزش‌ها و دستاوردهای هنری‌اش، نامزد دریافت جایزه‌ی شیر طلایی ونیز شد و جایزه‌ی بین‌المللی این جشنواره را از آن خود کرد. اگرچه ویسکونتی محدودیت‌های سبک نئورئالسیم را شکسته، زمین می‌لرزد یکی از بهترین آثاری‌ست که توسط این جنبش تولید شده است.

فیلم سینمایی آلمان سال صفر

۳) آلمان سال صفر (Germany, Year Zero)
  • محصول: ۱۹۴۸
  • مدت زمان: ۷۸ دقیقه
  • کارگردان: روبرتو روسلینی
  • بازیگران: ادموند موئشکه، اینگرترود هینز، آلفردو گوارینی و…
  • امتیاز کاربران IMDb به فیلم: ۷/۸ از ۱۰

آخرین عنوان از سه‌گانه‌ی «جنگ» روبرتو روسلینی با نام «آلمان سال صفر» تلاش فیلم‌ساز برای نمایان ساختن وحشت آلمان ویران‌شده از جنگ، در قالب میدوم سینماست. این فیلم به عنوان یادآور از ظرفیت وحشتناک انسان در تخریب کردن و پیامدهایی‌ست که اعمال مخرب بر زندگی مردم عادی دارد.

روسلینی توضیح می‌دهد: «رئالیسم یعنی کنجکاوی بیشتر در مورد افراد و نیاز انسان معاصر برای به‌تصویرکشیده‌شدن حقایق، درست همان‌طور که واقع شده‌اند. تا با توجه به علاقه‌های خاص انسان امروزی به نتایج علمی و تحقیقات آماری، بدون ترحم و در ملموس‌ترین شکل از آن آگاه شوند.»

او این‌گونه ادامه می‌دهد: «همچنین نیازی صادقانه وجود دارد که انسان‌ها به شکلی فروتنانه و بدون به‌کار گیری تعابیر خارق‌العاده توصیف شوند تا خارق‌العاده‌ها از پی تحقیقات به دست آیند. و در نهایت، میلی وجود دارد که از ما می‌خواهد خودمان را روشن کنیم و واقعیت را – هر طور که باشد – نادیده نگیریم.»

bitter rice

۴) برنج تلخ (Bitter Rice)
  • محصول: ۱۹۴۹
  • مدت زمان: ۱۰۸ دقیقه
  • کارگردان: جوزپه د سانتیس
  • بازیگران: سیلوانا مانگانو، ویتوریو گاسمن، دوریس دولینگ و…
  • امتیاز کاربران IMDb به فیلم: ۷/۶ از ۱۰

«برنج تلخ» داستان جدا شدن زوجی جنایتکار است که تحت تعقیب پلیس هستند. فرانچسکا (با بازی دوریس داولینگ) به گروهی از تارکان قانون پناه می‌برد و در آنجا با ویژگی‌های یک زیست ساده آشنا می‌شود که با سخت‌کوشی و رفاقت تقویت می‌شود.

جشنوره‌ی فیلم ونیز از «برنج تلخ» به عنوان یکی از شاهکارهایی که «حافظه‌ی جمعی کشور از سال‌های ۱۹۴۲ تا ۱۹۷۸ را تغییر داد» نام برد. «برنج تلخ» در جشنواره‌ی اسکار هم نامزد دریافت جایزه در بخش فیلم‌های داستانی شد.

05 PathOfHope

۵) مسیر امید (Path of Hope)
  • محصول: ۱۹۵۰
  • مدت زمان: ۱۰۵ دقیقه
  • کارگردان: جوزپه د سانتیس
  • بازیگران: سیلوانا مانگانو، ویتوریو گاسمن، دوریس دولینگ و…
  • امتیاز کاربران IMDb به فیلم: ۷/۶ از ۱۰

«مسیر امید» که با همکاری فدریکو فلینی نوشته شده است، اقتباسی از رمانی از نینو دی ماریا است. این فیلم وضعیت گروهی معدنچی فقیر که اهل سیسیل هستند را به تصویر می‌کشد. معدنچیان امیدوارند با سفر به فرانسه به همه سختی‌ها و رنج‌های خود پایان دهند.

«مسیر امید» نامزد دریافت نخل طلای جشنواره‌ی کن شد و در نهایت، برنده‌ی خرس نقره‌ای جشنواره‌ی فیلم برلین شد. گرمی در نهایت به خلق آثار کمدی روی آورد، اما «مسیر امید» قطعاً یکی از فیلم‌های مهم دوره‌ی نئورئالیسم ایتالیاست.

فیلم سینمایی جاده اثر فدریکو فلینی

۶) جاده (La Strada)
  • محصول: ۱۹۵۴
  • مدت زمان: ۱۰۸ دقیقه
  • کارگردان: پیترو جرمی
  • بازیگران: راف والونه، فرانکو تاوارا، النا وارتسی و…
  • امتیاز کاربران IMDb به فیلم: ۷/۵ از ۱۰

فلینی در طول مدت فیلم‌سازی‌اش تلاش زیادی کرد تا از سنت‌های مرسوم نئورئالیسیم ایتالیا فاصله بگیرد و فرم منحصربه‌فرد خود را در سینما کشف کند. با این حال، «جاده» فیلم مهمی در تاریخ جنبش نئورئالیسم محسوب می‌شود. چرا که یکی از اولین نمونه تلاش‌های فلینی برای خروج از قالب‌های ارتدکس رئالیسم است.

فریاد

۷) فریاد (Il Grido)
  • محصول: ۱۹۵۷
  • مدت زمان: ۱۱۶ دقیقه
  • کارگردان: میکل‌آنجلو آنونیونی
  • بازیگران: آلیدا والی، دوریان گری، بستی بلیر و…
  • امتیاز کاربران IMDb به فیلم: ۷/۶ از ۱۰

«فریاد» کاوش سینمایی آنتونیونی در مورد بیگانگی است که از طریق داستان مردی روایت می‌شود که پس از ترک خانه و زنی که دوستش دارد، ناامیدانه به دنبال یافتن فردیتش است. بسیاری از محققان آن را «حلقه‌ی مفقوده» بین سنت‌های نئورئالیسم و سبک شخصی خود او در پروژه‌های بعدی‌اش می‌دانند.

آنتونیونی این‌طور می‌گوید: «وقتی فیلمی را فیلم‌برداری می‌کنم، هرگز به این فکر نمی‌کنم که چگونه آن را انجام خواهم داد. خیلی راحت شروع به ضبط می‌کنم. تکنیک من که از فیلمی به فیلم دیگر دچار تغییر می‌شود، کاملاً غریزی است و هرگز مبتنی بر ملاحظات پیشنی نیست.»

08 il posto

۸) شغل (Il Posto)
  • محصول: ۱۹۶۱
  • مدت زمان: ۹۳ دقیقه
  • کارگردان: امانو اولمی
  • بازیگران: ساندرو پانسری، لوردانا دتو، تولیو کزیچ و…
  • امتیاز کاربران IMDb به فیلم: ۷/۹ از ۱۰

«شغل» یکی از بهترین آثار اولمی محسوب می‌شود. این درام، روایت‌گر زندگی جوانی‌ست که به دلیل فقر مالی خانواده‌اش مجبور به ترک تحصیل می‌شود. او برای گذران زندگی وارد دنیای صنعتی عجیب و غریبی می‌شود که رویاها در آن‌جا کشته می‌شوند و افراد به ساحتی غیرانسانی فرو می‌روند.

«شغل» مورد استقبال قرار گرفت و جوایز متعددی از جمله جایزه دیوید دی دوناتلو برای بهترین کارگردانی و همچنین جایزه ساترلند در جوایز موسسه فیلم بریتانیا را دریافت کرد. شاهکار اولمی هنوز با وضعیت جوانان نسل جدیدی که نمی‌توانند از چنگال مدرنیته فرار کنند، ارتباط برقرار می‌کند.

09 Accattone

۹) آکاتونه (Accattone)
  • محصول: ۱۹۶۱
  • مدت زمان: ۱۱۷ دقیقه
  • کارگردان: پیر پائولو پازولینی
  • بازیگران: فرانکو چیتی، فرانکا پاسوت، سرجیو چیتی و…
  • امتیاز کاربران IMDb به فیلم: ۷/۷ از ۱۰

بیشتر آثار پیرو پائولو پازولینی خطوط را رد می‌کنند و از همین رو نسبت به فیلم‌های نئورئالیستی تفاوت‌های عمده‌ای دارند. با این حال، «آکاتونه» احتمالاً یکی از نزدیک‌ترین آثار سینمایی به خصوصیات آرمانی سبک نئورئالیسم است.

نبرد الجزیره

۱۰) نبرد الجزیره (The Battle of Algiers)
  • محصول: ۱۹۶۶
  • مدت زمان: ۱۲۱ دقیقه
  • کارگردان: جیلو پونته‌کوروو
  • بازیگران: ابراهیح حجاج، سمیه کرباش، یاسف سعدی
  • امتیاز کاربران IMDb به فیلم: ۸.۱ از ۱۰

این فیلم پونتکورو که محصول مشترک ایتالیا و الجزایر است، وقایع جنگ الجزایر را به تصویر می‌کشد و شجاعت معترضینی که علیه استعمار در الجزایر می‌جنگیدند را پوشش می‌دهد. این فیلم چند سالی در فرانسه توقیف شد اما خوشبختانه از آزمون زمان با موفقیت بیرون آمد و پس از گذشت سا‌ل‌ها، به فیلمی مهم در تاریخ سینما و سندی مهم در تاریخ مبارزات ضداستعماری الجزایر تبدیل شد.

پونتکورو درباره‌ی این فیلم، این‌طور به‌یاد می‌آورد که: «تهیه‌کننده‌ی ایتالیایی فیلم که ایده را نزدش برده بودم، به من گفت که از هر موضوعی استقبال می‌کند اما ساخت این یکی، استثنائاً نشدنی‌ست. ساخت این ایده یعنی ساختن فیلمی سیاه و سفید که نه معنا دارد، نه بازیگر دارد و نه داستان. او همچنین گفت که مردم ایتالیا چندان به سیاه‌پوستان اهمیتی نمی‌دهند.»

امتیاز شما
برای عضویت در کانال تلگرام کلیک کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا