ما مشغول حرمسرای ناصرالدین‌شاه و ترکیه‌ای‌ها در حال ساخت سریال ابن سینا!

شبكه تي‌آر‌تي تركيه‌ در حال تدارك ساخت سريالي به نام «نابغه كوچك: ابن سينا» است و به احتمال فراوان در اين مجموعه، ابن سينا را به نام خود مصادره خواهد كرد..

به گزارش سینما اعتماد به تازگی خبری منتشر شده است مبنی بر اینکه شبکه تی‌آر‌تی ترکیه‌ در حال تدارک و ساخت سریالی به نام «نابغه کوچک: ابن سینا» است و طبیعی است که هزینه هنگفتی نیز برای تولید این سریال انجام خواهد گرفت و مهم‌تر از آن سمت و سوی این سریال است که به احتمال فراوان این دانشمند بزرگ ایرانی را به نام ترکیه‌ای‌ها مصادره کرده و داستان زندگی او را از این منظر روایت خواهند کرد.

نکته تاسف‌برانگیز این است که پیش از این هم موارد متعددی از مصادره‌های اینچنین صورت گرفته است. ترکیه زبان «ابن‌سینا» را ترکی دانست و «مولانا» را برای خود به یک برند تبدیل کرد، هالیوود برای مولانا فیلم ساخت، آذربایجان خیز برداشت تا «شاهنامه» را به نام خود کند. کشور امارات با ساختِ نمونه‌ای از «بادگیر» قصد کرد تا روش ساختِ آن را به نام خود در یونسکو ثبت کند، آذربایجان برای ثبت نگارگری ایرانی در یونسکو به نام خود قصد کرد یا در راه ثبتِ جهانی «تار» و «چوگان» به نام خود قدم برداشت. تاجیکستان تصویر «ابن‌سینا» را روی اسکناس ۲۰ سامانی خود ثبت کرد. تندیس بوعلی سینا دانشمند ایرانی در بیمارستانی با همین نام در پایتخت ترکیه ساخته شده است. خانه موزه فارابی فیلسوف و دانشمند بزرگ ایرانی توسط دانشگاه ملی فارابی قزاقستان و شهرداری استانبول، با حمایت شورای همکاری کشورهای ترک‌زبان و سفارت قزاقستان در ترکیه افتتاح شد. موضوعی که هر چند نادیده گرفته شد، اما برای فرهنگ دوستان این نگرانی را ایجاد کرد که مبادا فارابی هم به مصادره ترک‌ها در بیاید. کشور آذربایجان هم قصدِ نامِ «نظامی گنجوی» را کرد.

ابن سینا

با این حال فیلمسازان و مسئولان ما فقط در سال‌های گذشته سه مجموعه در شبکه نمایش خانگی ساخته‌اند که به زندگی «ناصرالدین‌شاه قاجار» می‌پردازد و در این مسیر نیز هزینه‌های هنگفتی نی صورت پذیرفته و حتی دعوای حقوقی شدیدی نیز بین سازندگان دو مجموعه «آهوی من مارال» و «جیران» نیز در گرفت که کدامیک زودتر سراغ این شاه پرحاشیه قاجار رفته است و در نهایت هم موفقیت آنچنانی در کارنامه هیچ‌کدام ثبت نشد.

امتیاز شما
برای عضویت در کانال تلگرام کلیک کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا