فارابی ۳۰۰ میلیارد تومان فیلم ساخت، هیچ آورده‌ای هم نداشت و هیچ‌کس هم بازخواست نشد | پشت پرده زدوبند داشتند

صباغ زاده می گوید: ما که نفهمیدیم مردم از چه چیز این فیلم‌های کمدی خوش‌شان آمده کجای این فیلم‌ها خنده دار است اما خستگی مردم و اینکه می خواهند بخندند را دلیل فروش فیلم اعلام می‌کنند.

سینما اعتماد ، مهدی صباغ زاده، کارگردان قدیمی وشناخته شده درباره بررسی عملکرد سازمان سینمایی  گفت: 42 سال از فعالیتم در سینمای بعد از انقلاب می‌گذرد ، با مراکز مختلف کار کردم و فیلم ساختم اما چنین وضعیت آشفته‌ای را در سینمای ایران ندیده بودم.

او به «اعتماد »افزود: آقایان می‌گویند ما توانستیم سینمای ورشکسته را نجات بدهیم و فروش فیلم‌ها بالا رفت ، بله، دست‌شان درد نکند اما از چه طریقی و با چه فیلم‌هایی؟ یک‌سری فیلم‌ها ساخته شد که نه تنها در شان سینمای ایران نبود که در شأن جمهوری اسلامی هم نبود ، در حالی‌که سینمای ایران در 40 سال گذشته در جهان نام و آوازه داشت ما فیلمسازان جهانی برجسته‌ای داشتیم.

صباغ زاده افزود: ما که نفهمیدیم مردم از چه چیز این فیلم‌های کمدی خوش‌شان آمده کجای این فیلم‌ها خنده دار است اما خستگی مردم و اینکه می خواهند بخندند را دلیل فروش فیلم اعلام می‌کنند.

او گفت: ما که نمی‌توانیم به مردم بگوییم به این فیلم ها نخندند اما در چرایی این موضوع با عذرخواهی فراوان می گویم یا سوادمان پایین آمده یا ذهن‌مان از محتوا خالی شده که فقط به خندیدن فکر می‌کنیم و جالب اینکه لذت این خندیدن‌ها برای مسوولان می‌ماند. من نمی‌دانم واقعا این چه سیاستی است که فقط فیلم بسازیم که مردم بخندند.

او گفت: زمانی که فیلم« ایتالیا ایتالیا»ی کاوه صباغ زاده اکران شد در قرادادش آمده بود اگر فیلم در شبکه‌های ماهواره‌ای تبلیغ شوند فیلم توقیف می شود یا در قراداد فیلم رمانتیسم عماد و طوبی هم همین طور.

اما پرسش من این است این هشدارها فقط برای فیلم کاوه بود؟ خب اجازه می دادید فیلم پسر من هم در ماهواره تبلیغ شود و فیلم او را هم مردم ببینند.

در حال حاضر فیلم‌های فیلمسازان از صبح تا خود آخر شب در شبکه‌های ماهواره‌ای تبلیغ می‌شود نه کسی جریمه می‌شود نه کسی زندان می رود. باور کنید اگر این جور تبلیغ را برای شخص من در ماهواره می کردند من الان رییس جمهور می‌شدم (می‌خندد).س

این فیلمساز در بخش دیگری از صحبت خود گفت: مثالی دیگر برای شما بزنم؛ فارابی 50 میلیون به کاوه برای تولید فیلم رمانتیسم عماد و طوبی داد صد بار مرا بردند و آوردند ، اما ۳۰۰میلیارد تومان پول به فارابی برای تولید فیلم انقلابی دادند فیلم‌ها هم ساخته شد ، این فیلم‌ها نه تنها هیچ آورده‌ای نداشت که هیچ کس هم بازخواست نشد. از پارسال پروانه ساخت فیلم انقلابی را گرفتم اما هیچ ارگانی از فیلمنامه من حمایت نمی کند کاملا معلوم است که پشت پرده زد و بند دارند و تولید فیلم برای خودشان است.

صباغ زاده توضیح داد: ما ۴۲ سال برای این سینما زحمت کشیدیم نتیجه برخورد با ما بی‌احترامی و بی‌توجهی است وای به حال جوانان.

وقتی کاوه فیلم هایش را ساخت از او تعریف کردند که جوانی و خوش فکری و… . الان سه سال است که بچه‌ام خانه‌نشین است. من ولی به کاوه توضیح دادم کار در سینما سختی‌هایی دارد ، او در جواب به من گفت: هرچه فیلمنامه می‌نویسم و برای‌شان می‌برم برای ساخت، قبول نمی‌کنند. در سایت به او گفتند ظرف یک‌ماه آینده جواب درخواست شما را می‌دهیم؛ الان 8 ‌ماه است که هیچ پاسخی به او داده نشده. باز در دوره‌های قبل تا حدودی احترام و توجه به هنرمندان از مسوولان می‌دیدیم اما در حال حاضر هیچ احترامی از مدیران نمی‌بینیم، اصلا معتقدم بخش مدیریتی فارابی فسیل شدند و اصلا به لحاظ تفکری به روز نیستند. باید فکری به حال‌شان کرد.

امتیاز شما
برای عضویت در کانال تلگرام کلیک کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا