سهرابی و امثال او ، تصویر یک جمهوری سانسورچی را به جهان مخابره کردند ؛ مدیر اسبق نظارت و ارزشیابی مطرح کرد

سیدمحمد طباطبایی نژاد معاون اسبق نظارت سازمان سینمایی درباره صحبت‌های اخیر سهرابی نکاتی را یادآور شد.

به گزارش سینما اعتماد ، در هفته‌های اخیر در برنامه سینمایی «هفت » با اجرای بهروز افخمی ،‌فعالیت های سه‌ساله سازمان سینمایی با مدیریت محمد خزاعی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

در این برنامه روح‌الله سهرابی مدیرکل نظارت بر عرضه نمایش حضور داشت و در دفاع از عملکرد مدیریت سینما ، صحبت‌هایی مطرح کرد که با انتقاد زیادی همراه شد. مواردی همچون «سینمای ورشکسته تحویل گرفتیم»، « با افتخار می‌گویم حتی یک‌فیلم توقیفی نداریم »

***

حالا سیدمحمد طباطبایی نژاد معاون اسبق نظارت سازمان سینمایی درباره صحبت‌های اخیر سهرابی به «اعتماد» گفت: اول بگویم که شکستن رکورد فروش و خارج کردن سینما از رکود بعد از کرونا با فیلم‌هایی اتفاق افتاد که در دولت قبل مجوز گرفته بودند مثل فسیل ، سگ بند، بخارست، انفرادی، مست عشق و …

اما روح‌الله سهرابی در ادامه صحبت‌های خود گفت: روزی که اداره کل نمایش را تحویل گرفتم بیش از ۵۰ فیلم سینمایی توقیفی یا بلاتکلیف داشتیم. 

طباطبایی درباره این صحبت‌ها افزود: در طول 46 سال از عمر جمهوری انقلاب ، 46فیلم توقیفی نداریم؛ آقای سهرابی این عدد را ازکجا آورده؟( البته فیلم زیر‌زمینی بحثش جداست) اما کاش لیست فیلم‌های توقیفی و بلا‌تکلیف را اعلام کنند تا همه از اوضاع با خبر شویم.

این مدیر اسبق سینمایی در ادامه توضیح داد: متاسفانه آقای سهرابی و امثال او ، در دولت سیزدهم تصویر یک جمهوری سانسورچی را به جهان مخابره کردند و برای خودشان تصویر سانسورچی به جا گذاشتند. کیلویی که نمی‌توان درباره فیلم‌ها حرف زد و عدد و رقم داد. اصلا موضوع توقیف فیلم در بعضی موارد به وزارت ارشاد مربوط نمی‌شود ، به عنوان مثال می گویم: فیلم «قصیده گاوسفید »علی‌رغم اینکه با نامه موافقت قوه قضاییه پروانه ساخت گرفته بود با مخالفت قوه قضاییه توقیف شد یا فیلم 2888 به کارگردانی کیوان علیمحمدی مورد تایید ارتش نبود اما به هر حال توانست مجوز نمایش بگیرد. یا فیلم «نظام از راست» آقای محمدرضا ورزی مورد تایید نیروی انتظامی نبود چون می‌گفتند این فیلم تحقیر نظام وظیفه است و اصلا از نیمه کار ، جلوی ساخته شدن فیلم گرفته شد. یا فیلم «ضد» و« مصلحت» که نیروی امنیت موافق اکران این فیلم ها نبود ولی اکران شدند. این نکات فقط مثال از چند فیلم بود. می‌خواهم بگویم مسوولیت پروانه نمایش در بعضی مواقع با وزارت ارشاد نیست. دوستان طوری صحبت می‌کنند که انگار در جریان ماجرا قرار ندارند.

 طباطبایی‌نژاد درباره بخش دیگری از صحبت سهرابی که گفته بود: «ما باری روی دست مدیران بعدی نگذاشته‌ایم» توضیح داد: چون آقای سهرابی سابقه خدمت و پیشینه کارشناسی در سازمان سینمایی ندارد به بعضی نکات آگاه نیستند ، این ر‌ا برای روشن شدن ایشان می‌گویم ، وقتی قرار است دولتی جابه‌جا شود به صورت اخلاقی مدیران دولت قبل ،‌ دو‌ماه مانده به انتهای کار ، پروانه ساخت صادر نمی‌کنند و یا از تصمیم‌گیر‌ی درباره فیلم‌ها خودداری می‌کنند تا مدیران بعدی بیایند و خودشان تصمیم گیرنده امور باشند ، این یعنی ادای احترام به مدیران بعدی نه اینکه خدای ناکرده از مسوولیت کوتاهی کنند. اگر هم مدیران پرونده بعضی فیلم‌ها را باز گذاشتند برای احترام به تصمیم‌گیری مدیران بعدی بوده و نه چیز دیگر. این صحبت‌های آقای سهرابی در تخریب مدیران گذشته بیشتر به شلیک به همسنگر می‌‌ماند نه دفاع از عملکرد خودشان.

1/5 - (1 امتیاز)
برای عضویت در کانال تلگرام کلیک کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا