سریال افعی و‌جماعت آتش به اختیار

به خاطر خلق صحنه درخشان رمز گشايي از نحوه قتل‌ها و بيان زير پوستي يك عشق خرسندم (صحنه‌اي كه بازي‌هاي خوب سحر دولتشاهی، پيمان معادي و آزاده صمدي ديدني‌ترش كرده) اما ديگر براي پايان فيلم نمي‌ايستم و براي پيمان معادي دست نمي‌زنم .

به گزارش سینما اعتماد ، حسن لطفی در روزنامه اعتماد نوشت: پیمان معادی، فیلمنامه‌نویس با فیلم‌های بمب یک عاشقانه ساده، برف روی کاج‌ها، کافه ستاره و سریال افعی تهران نشان داد نگارش فیلمنامه از موقعیتی تکراری و رسیدن به فضا و داستانی تازه برایش دشوار نیست .

اصلا این خصوصیت بخشی از خواست فیلمنامه‌هایی است که نوشته . خوب هم از پسش بر آمده . چاشنی و حواشی ماجرا در آثارش کهنگی و تکراری بودن موقعیت و مضمون را پس می‌زند . مرحله به مرحله هم در اجرای این نقشه قدرتمند‌تر می‌شود . دلیلش لابد به درکی است که او را به اهمیت دادن بیشتر به لحظه و حواشی در فیلمنامه رسانده است .

درکی که خوشبختانه همراه با خلق موقعیت‌ها و شخصیت‌های نمایشی‌تر و البته جذاب‌تر است . البته تفاوت آدم‌ها و عکس‌العمل‌شان در مورد وقایع و مضامین کلیشه‌ای (بمباران، قتل، عشق، رابطه زن و شوهری، رابطه والد فرزندی، عدالت، رابطه هنرمند با اثر و…) بر جذاب‌تر و تاثیرگذارتر شدن این موقعیت‌ها افزوده است .

بگذریم از آنکه این موقعیت‌ها و آدم‌ها و برخوردهای نو شده خودش گاهی برای او و آثاری که نوشته دردسرساز یا بهتر بگویم حاشیه‌ساز شده است . حاشیه‌هایی که گاه باعث دیده شدن بهتر فیلمنامه‌های شده که توسط او نوشته شده است .

در مورد بازخورد معلم بداخلاق و تنبیه‌گر سریال افعی تهران در همین روزنامه مطلبی با عنوان شکایت از نقد نوشتم و برخورد پیمان معادی را با چنان شخصیتی ستودم . با پایان سریال افعی تهران پایان متفاوتش و دستگیر نشدن قاتلی که آدم‌های بد را می‌کشت برای یک لحظه تبدیل به ستایشگری شدم که می‌خواست برای پیمان معادی دست بزند و برای پایان متفاوتی که رقم زده به احترام قلمش بایستد، اما با کمی درنگ و وحشت از تاثیر این فیلم در برخی مخاطبان که طرفدار اراده آتش به اختیار هستند، باعث شد تا مکث کنم . اگر چه هنوز به خاطر خلق صحنه درخشان رمز گشایی از نحوه قتل‌ها و بیان زیر پوستی یک عشق خرسندم (صحنه‌ای که بازی‌های خوب سحر دولتشاهی، پیمان معادی و آزاده صمدی دیدنی‌ترش کرده) اما دیگر برای پایان فیلم نمی‌ایستم و برای پیمان معادی دست نمی‌زنم . البته همانند سانسورچی‌های همه‌ چیزدان این سال‌ها حکم به تغییر و حذف این پایان درخشان هم نمی‌دهم، اما گمانم باید در گفت‌وگوهای چالشی پیمان معادی فیلمنامه‌نویس و سامان مقدم فیلمساز رودرروی روانشناسان و جامعه‌شناسان قرار گیرد که با چنین پایان همراه و همدل نیستند .

امتیاز شما
برای عضویت در کانال تلگرام کلیک کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا