درگذشت پروین؛ خواننده اصیل ایرانی قبل ازانقلاب ، با ترانه «امشب در سر شوری دارم»

پروین نوری‌وند خواننده موسیقی اصیل ایرانی در ۸۵سالگی مرحوم شد.

به گزارش سینما اعتماد ،  پروین نوری‌وند متولد ۱۳۱۷ تهران بعد از پایان تحصیلات به استخدام  بانک بازرگانی درآمد و سپس توسط همایون خرم و با کمک یکی از بستگان خود پا به عرصه هنر نهاد.

به نقل از سینما روزان ، وی با خواندن بیش از ۳۰۰ قطعه در دهه ۳۰ و ۴۰ کارنامه پرباری به جای گذاشت و ازجمله قطعاتی همچون غوغای ستارگان، پیک سحری، درد عشق و انتظار، زمستان، و… را اجرا کرد. در این بین غوغای ستارگان با مطلع-امشب در سر شوری دارم/امشب در دل نوری دارم…- با ترانه کریم فکور و موسیقی همایون خرم در دستگاه شور به قطعه ای کالت بدل شد که پس از پروین توسط خوانندگان متعدد از حسن ستار تا محمد اصفهانی بازخوانی شد.

پروین در برنامه‌ گلها نیز اجراهای قابل توجهی داشت. صدای او در محدوده‌ی آلتو (صدای بم بانوان) محسوب می‌شد، به طوری که صدا و توانایی او را با خواننده‌ای همچون دلکش مقایسه می‌کردند.

بانو پروین در طول فعالیت هنری خود همکاری مستمری با آهنگسازانی همچون همایون خرم، حسین صمدی، مرتضی حنانه، رضا ناروند، مرتضی محجوبی، جواد لشگری، انوشیروان روحانی ، امین الله رشیدی و… و همچنین ترانه سرایانی همچون پرویز وکیلی، کریم فکور، رحیم معینی کرمانشاهی، پرویز خطیبی، هدایت اله نیرسینا، عبداله الفت، تورج نگهبان، مهدی سهیلی، بهادر یگانه و… داشته‌است.

 پروین در سال ۱۳۵۳ از کار خوانندگی کناره‌گیری کرد و دیگر هرگز نخواند ولی مهدی صباغ زاده کارگردان  خانه خلوت از ملودی قطعه کالت او در موسیقی متن این فیلم استفاده کرد و بعدتر نیز هرازگاه در برخی آثار سینمایی قطعات او بی‌کلام شنیده شد...

3.9/5 - (127 امتیاز)
برای عضویت در کانال تلگرام کلیک کنید

نوشته های مشابه

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا