جدیدترین تصویر از مزار محمدرضا شجریان؛ غریب و دلگیرکننده + عکس

عکس تازه از مرقد استاد آواز ایران در برگیرنده این نکته است که نه تنها آرامگاه نگین هنر ایران به بزرگی نامش نیست بلکه بسیار غریب و دلگیر کننده است.

به گزارش سینما اعتماد،  تازه ترین تصویری که در روزهای گذشته خبرنگار اعتماد از آرامگاه محمدرضا شجریان این استاد آواز ایران ثبت  کرده ، بسیار غریب و دلگیر کننده است. ازاین حیث که هیچ خلاقیت هنری در طراحی مرقد او به کار گرفته نشده  و حتی مزار او با  آدم های معمولی هیچ فرقی نمی کند.

60E5660C 9970 4A0C BCF6 926CD49D6B79

وقتی  صحبت از برجسته ترین چهرهٔ موسیقی ایرانی می شود انتظار می رود به بزرگی نام او ، مزار او هم محترم باشد.

استاد بزرگوار  و عزیز در کنار آرامگاه فردوسی در شهر توس به خاک سپرده  و توس افتخار این را دارد که این استاد فرازانه و‌نگین هنری ایران را در آغوش بگیرد.

ولی متاسفانه شواهد نشان می دهد نحوه قرار گرفتن مزار شجریان ، نه تنها از کمترین ارزش و احترام برخوردار نبست که بر سر راه عابران قرار دارد و اگر کسی نداند شجریان در کدام قسمت آرامگاه فردوسی آرامیده ، چه بسا بر روی قبر او پا بگذارد و  بی اهمیت از روی مزار شجریان رد شود.

البته که روی قبر نوشته شده «محمدرضا شجریان؛ خاک پای مردم ایران»  و این گزاره ایمان قلبی شجریان هم بوده .خیلی هم خوب ، اما ازاین عبارت نباید تعبیر اشتباهی شود که آرامگاه این هنرمند بدون درنظر گرفتن جایگاه او بر سر راه عابران قرار بگیرد!   حتی دور آرامگاه او حفاظ یا نرده کشیده نشده است! 

حال چرا آرامگاه چنین بزرگ مردی  بر سر راه عابران قرار گرفته و حتی عاری از هرگونه ظرافت هنرمندی است خود پرسش است.

4.5/5 - (567 امتیاز)
برای عضویت در کانال تلگرام کلیک کنید

نوشته های مشابه

31 دیدگاه

  1. کی باید برایش آرامگاه درخور درست کند . نظام ؟! استاد شجریان که تمام قد مخالف نظام و انقلاب بود در حدی که حتی اجازه پخش سرود ملی در برنامه هایش نمیداد ! آرامگاه در خور استاد را ، باید پسرش درست کند ، که نمی کند !! این هم عاقبت کسی که با انقلاب اسلامی درافتد ! با تمام بزرگی غریب مانده .

    1. سلام و احترام..
      استاد شجریان در سال های بعد از انقلاب در حالی که بارها ادعا کرده بود فردی سیاسی نیست و با عناصر و گروه های سیاسی ارتباط ندارد و نسبت به آنها دلبسته نیست. اما عملکرد وی در جریان فتنه و حوادث بعد از انتخابات ریاست جمهوری سال 88 و همچنین دیدار وی با عناصر دوم خردادی و سیاسی مسئله دار به خوبی نشان داد که شجریان برخلاف ادعای خود، کاملا دلبستگی سیاسی به جریان فتنه و دوم خردادی دارد و به خصوص با اشخاص سیاسی شاخص و مسئله دار جریان فتنه و دوم خردادی ارتباط زیادی دارد.

      دیدار افرادی مانند مسجد جامعی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت خاتمی از کارگاه وی، به خوبی نشان می دهد که شجریان همواره در ارتباط با افراد سیاسی دوم خردادی بوده است.

      اما دیدار وی با شبکه فارسی بی بی سی و شبکه مبتذل من و تو به خوبی نشان داد که شجریان فراتر از آن چه تصور می شود دلبستگی سیاسی دارد و اگر آب باشد شناگری در خلاف مسیر انقلاب و نظام و مردم است و علاوه بر ارتباط با رژِیم پهلوی، دوم خرداد، افراد مسئله دار سیاسی و جریان فتنه، با افراد ضد انقلاب و به خصوص بنگاه سخن پراکنی دولت انگلستان نیز ارتباط دارد.

      دیدار مرحوم شجریان با عناصر معلوم الحال ضد انقلاب در شبکه فارسی بی بی سی و مجریان و کارکنان شبکه مبتذل من و تو در لندن به خوبی ثابت می کند که شجریان با جریان مبتذل هنری که افراد شاخصی مانند فائقه آتشین(گوگوش) در آن حضور دارند، نیز ارتباط دارد.

      گرفتن عکس یادگاری با مجریان شبکه مبتذل من و تو و عناصر ضد انقلاب و بهایی بی بی سی فارسی، به خوبی ثابت می کند که شجریان برخلاف ادعای خود، نه تنها تلاش می کند که فعالیت سیاسی داشته باشد و با افراد ضد انقلاب در ارتباط باشد، بلکه حتی در دنیای هنر و موسیقی نیز پا را از عرصه موسیقی سنتی ایران فراتر گذشته و با عناصر مبتذل و معلوم الحال موسیقی غربی و مبتذل پاپ، نیز ا رتباط دارد.

      عکس گرفتن کنار اشخاصی مانند علی رضا همدانی، فرناز قاضی زاده و… که بهایی و مجریان و برنامه سازان بی بی سی فارسی هستند، به خوبی نشان می دهد که مرحوم شجریان، به ضد انقلاب و اشخاص بهایی فرصت داده که خودی نشان دهند و با ساده لوحی به این اشخاص و مجریان مبتذل و ستاره های من و تو مانند گوگوش اجازه داده که از او برای تحقق اهداف خود استفاده کنند.

      1. باهمه این تفاصیل مهروعشق استاد وشهسوارموسیقی اصیل ایران کهن که شنیدن وگوش جان سپردن به صدای روحنواز استادبزرگ ادم را باد ترانه هاوالحان خسروانی ابران باستان می اندازدبرای ابدالدهر در جان ودل ماست بله قرن ها بایدبگدرد نسلها پیرشوند تا اسطوره ای چون جاویدنام شجریان متولد شده وبه بالندگی برسد سوای سیاست وحواشی زاید

    2. باربنا….استاد چندنفرحال وهوای روحانی وربانی گرفتن..همین برای مسلمانیش بس است..شاید، فقط مثل بعضی ها ظاهرش روحفظ میکرد..خوب بود،وبه به و

    3. جای استاد در قلب اکثریت ملیونی مردم ایران و فارسی شناسان زتده است و دشمناش محجورند!! ایشان مخالف انقلاب نبود بلکه همیشه مردمی بود!

  2. زندگی همیشگی و ابدیش بعد مرگ دلگیر نباشه که حتما هست.
    خدا هست و خدا هست و خدا هست.

    1. سلام
      همه می دانند استاد شجریان را مردم عادی که از هنر آوازش لذت می بردند و همینطور
      مردم اهل هنر دوست داشتند استاد شجریان
      هم به خاطر مردم زحمت می کشید . در دنیا
      به‌ بزرگان خود احترام می‌گذارند تا کشورشان
      بزرگ شود هر چند آنها به اندازه ایران ، بزرگ
      ندارند .

    2. به بچه هاش بگید حداقل از شهرتی که پدرشون براشون بجا گذاشت به همراه ثروت، بیاند سر مزار پدرشون یه کم خرج کنند. البته اگر کنسرتها وسفرهای خارج از کشورشون اجاز میده

      1. حتما خواست خود استاد بوده که سادگی رعایت بشه! از ادم وارسته ای چون استاد همچین انتظاری میرفت! شما انقدر قشری نگرید که فقط جلوه و جلال سنگ و اهن چشماهاتان را سیر میکند! فرزندان لایق ایشان حتما دلایل موجه ای برای این فروتنی دارند..قبر بزرگان بسیاری در عالم ساده تر از این هست و انان که کاخ بر قبر دارند منفوران روزگارند!!!

  3. استاد شجریان، در قلب ملتش جای دارد. استاد با آثارش همواره زنده است. مردمی بود، مردم را دوست داشت و مردم نیز به او عشق می ورزند. این که آرامگاهش غریب باشد عجیب نیست چون قبلا هم در وطن خویش غریب بود.

  4. ایشان در،یاد و ،روح تک ،تک وطن دوستان هست وخواهد بود.روحشان شد.

  5. ایشان در،یاد و ،روح تک ،تک وطن دوستان هست وخواهد بود.روحشان شد.

  6. اگر خیلی دوسش داری از جیب خودت برایش آرامگاه درست کن ،

  7. اوکه تمام برنامه هایش برای اروپا وامریکا بود حال همان‌ها برایش مزار درست کنند.درثانی اومگر برای خواندن اشعار شاعران ایرانی مانند حافظ وسعدی ودیگر بزرگان فرهنگ ادب که متعلق به میراث فرهنگی همین ملت بوداز کسی اجازه گرفت که تمام آثارش را از همین ملت دریغ کرد. بماند

    1. سلام و آفرین..

      ان شاءالله خداوند رحمتش کند. مگر مجانی می خواند ، چه پول‌های هنگفتی می گرفت. و برنامه اجرا می کرد. و از ناحیه همین مردم و ایران پرآوازه شد. و حیف که توسط عده ای اغفال و جوگیر شده

  8. بزرگ مردی چون استاد نیازی به مقبره با شکوه ندارد شکوه او در هنر و آواز دلنشینش تا ابد در گوش جان هر ایرانی جاری است او هنرمند مردمی بود و نه حکومتی واتفاقا مانایی او در در دل و جان مردم درهمین اصل است او خاک پای ملت ایران شد که تا ابد چشم و چراغ ملت ایران و خسروی آواز ایران بمانداو بزرگترین استاد آواز در جهان موسیقی و تنها کسی است که غزلیات ناب حافظ و سعدی را با آواز دلنشینش به خانه هر ایرانی آورد یاد و نامش تا ابد جاودان باد.

    1. آقا مهدی دمت گرم من از این کامنت زیبا لذت بردم در بلوار توس مشهد نزدیک به مزار استاد زندگی می کنم هر زمان که به دیدار مزار شریف ایشان بروم یاد شما و دیگر دوستداران استاد هستم

  9. عاقبت کسی که حاضر نشد برای شهدا و سربازان وطنش یه چیزی بخونه!!!عاقبت مخالفت با نظام….

    1. او در قلب ودل وحافظه تاریخ ثبت است مثل شاعر ترانه اش ازخون جوانان وطن لاله دمیده در خاک ووطن خودش غریبانه فوت کرد چون به ملت پشت نکردیاد ونامش تا ابد گرامی باد

  10. روحش شاد و یادش گرامی
    قبلاً شنیدم که یک اذان دارند وگفته بودن که بعد از مرگم پخش بشه کسی اطلاع داره ؟؟؟

  11. بهتر بود قبرشجریان خارج از ایران بود
    همونجایی که برای مردمش اواز میخواند
    تو ایران که نمی خوند

  12. تو آنگه شوی پیش مردم عزیز

    که مر خویشتن را نگیری به چیز

    بزرگی که خود را به خردی شمرد

    به دنیا و عقبی بزرگی ببرد

    از این خاکدان بنده‌ای پاک شد

    که در پای کمتر کسی خاک شد

    الا ای که بر خاک ما بگذری

    به خاک عزیزان که یاد آوری

    که گر خاک شد سعدی، او را چه غم؟

    که در زندگی خاک بوده‌ست هم

    به بیچارگی تن فرا خاک داد

    وگر گرد عالم برآمد چو باد

  13. تو آنگه شوی پیش مردم عزیز
    که مر خویشتن را نگیری به چیز
    بزرگی که خود را به خردی شمرد
    به دنیا و عقبی بزرگی ببرد
    از این خاکدان بنده‌ای پاک شد
    که در پای کمتر کسی خاک شد
    الا ای که بر خاک ما بگذری
    به خاک عزیزان که یاد آوری
    که گر خاک شد سعدی، او را چه غم؟
    که در زندگی خاک بوده‌ست هم
    به بیچارگی تن فرا خاک داد
    وگر گرد عالم برآمد چو باد
    بسی برنیاید که خاکش خورد
    دگر باره بادش به عالم برد
    مگر تا گلستان معنی شکفت
    بر او هیچ بلبل چنین خوش نگفت
    عجب گر بمیرد چنین بلبلی
    که بر استخوانش نروید گلی

  14. درود به روح بزرگ استاد
    استاد نیاز به آرامگاه و مقبره فرعونی ندارد
    ایشان در قلب و یاد همه مردم جا دارندو هیچگاه
    فراموش نمی شوند،🎻🎸

  15. با وجود اینکه از علاقه مندان به هنر ایشان از سالهای دور بوده ام اما ورود ایشان به سیاست کاری غلط بود زیرا همه مردم با هر گرایش ایشان را دوست میداشتند و این ورود نا بجای ایشان به سیاست و جبهه گیری باعث اختلاف میان کلیت هواداران ایشان شد. ممکن است الان افرادی که با مواضع سیاسی ایشان هم سو هستند این سخنان را نپذیرند ولی حقیقت را نمی توان پنهان کرد. شجریان متعلق به همه مردم بود و نه یک جناح سیاسی هم چنان که میبینید از نام ایشان سو استفاده سیاسی فراوران میشود.این تله ای بود که برای ایشان گذاشتند.

  16. یک سنگ قبر برجسته و با شکوه دویست میلیون هم نمیشود پسرش و اون دخترش که سنگ وطن به سینه میزد و بعد مرگ پدرش رفت تو بغل آمریکا با پول یک کنسرت شون بهترین سنگ میتونن براش بخرن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا