تولد باشکوه مردی که بین سینما وزندگی ، سینما را انتخاب کرد

مراسم بزرگداشت کیانوش عیاری همزمان با تولد او در موزه سینما برگزار شد.

سینما اعتماد ، بزرگداشت کیانوش عیاری به مناسب افتتاح گنجینه جوایز او در موزهسینما با حضور جمعی از هنرمندان، مدیران فرهنگی و علاقهمندان بهسینمای او برگزار شد.

به نقل از روابط عمومی موزه سینما، مجید اسماعیلی مدیر موزه سینماگفت: خدمت مهمانان عزیز خصوصا آقای عیاری که از مفاخر سینمایایران هستند خیر مقدم میگویم. تفاوت موزه سینما با سایر موزهها بهوجود اشخاص، بزرگان و گنجینه مربوط به آنها بازمیگردد. افرادیهمچون مسعود کیمیایی و کیانوش عیاری به سینما ارزش و اعتبارمیدهند. از آقای عیاری که با تواضع مثال زدنی جوایز خود را به موزهسینما اهدا کردند تشکر میکنم.

سپس علی دهکردی مدیرعامل خانه سینما نیز در ادامه این برنامه گفت: باعث افتخار من است که در این جمع حاضر باشم. از زاویه خود و بهعنوان بازیگر شانس بزرگ همکاری با عیاری را داشتم و در مدت چهارسال درخدمت ایشان بودم. او بیتردید دارای یکی از صحیحترین نگاههابه مقوله بازیگری مقابل دوربین است و به دلیل دقت نظر بالای ایشان، دلنشینترین و صحیحترین نوع بازی هنرمندان در آثار ایشان رقم خوردهاست.

این بازیگر افزود: در اولین روزهایی که در خدمت ایشان بودم بازیگراندیگر با حسرت درباره حضور من مقابل دوربین ایشان صحبت میکردند. بررسی وجوه سینمای ایشان به عنوان یک کارگردان برجسته و مولف درتخصص من نیست. به عنوان نماینده صنوف سینمای ایران و از طرفخانه سینما وجود ارزشمند  کیانوش عیاری را گرامی میدارم و امیدوارمخورشید وجود ایشان همواره تابناک بماند و فیلمهای بیشتری از او ساختهشده و بازیگران بیشتری فرصت همکاری با او را داشته باشند. اگر عیاریدر سینمای ایران حضور نداشت یک جای خالی برای همیشه در سینمایاحساس میشد.

در ادامه فریدون جیرانی فیلمساز و تاریخنگار سینمای ایران گقت: به نظرمن سال ۱۳۴۸ در سینمای ایران از اهمیت بسیاری برخوردار است. زیرافیلم هایی همچون  «آرامش در حضور دیگران»، «قیصر» و «گاو» ساخته شدند. بیضایی در دانشکده هنرهای زیبا تدریس خود را آغازمیکند و در یک سالن کوچک، شش فیلم کوتاه نمایش توسط بصیر نصیرینمایش داده میشود. همچنین اتفاقهایی در قسمت پژوهش تلویزیون زیرنظر فریدون رهنما رخ میدهد.

این فیلمساز افزود: نمایش آن شش فیلم کوتاه، منجر به تشکیل سینمایآزاد ایران میشود که قرار است از دل آن نسل جدید سینماگران ایران رااز شهرهای مختلف شکل دهند. فریدون رهنما و تلویزیون به جریانسینمای آزاد کمک زیادی میکنند. در مشهد مهرداد تدین مسئول سینمایآزاد میشود. در اهواز نیز کیانوش عیاری این مسئولیت را برعهده میگیرد. از میان این اسامی، نام کیانوش عیاری ببیش از دیگران شنیده میشود. اکثر فیلمسازان سینمای آزاد، نسل سوم سینماگران بعد از انقلاب راتشکیل میدهند که شاخصترین آنها کیانوش عیاری بود.

در ادامه این برنامه مهرزاد دانش منتقد شناخته شده سینمای ایران گقت: امیدوارم سایه آقای عیاری برای سالها بر سر سینمای ایران باشد. اززوایای مختلف میتوان درباره سینمای عیاری صحبت کرد. فیلمسازان راعموما با تصاویر به یادماندنی فیلمهایی که ساختهاند به یاد میآوریم. کیانوش عیاری از جمله فیلمسازانی است که تصاویر پرشماری را درصفحات سترگ و با ارزش سینمای ایران برجای گذاشته است. در«آنسوی آتش» پس زمینه تصویر باشکوهی سرخ آتش ناشی از احتراقنفت به آسمان کشیده است و در پیش زمینه، تنشها، عشق ها و حسرتمشاهده می‌‌شود. فیلم «شبح کژدم» با تصاویر خارقالعاده سکانسپایانی که در پس زمینه، تله کابین کوچک در سفیدی منظره برفی به چشممیخورد و در پیش زمینه، صورت یخ زده فردی وجود داشت، نمایی ماندگاراست. در فیلم «آبادانیها»، حرکات دورانی دوربین با چرخش شخصیتاصلی در نقاط مختلف شهر تلاقی داشت. در فیلم «بیدارشو آرزو» که درصحنهای به دنبال افراد گمشده می‌‌گشتند، نمایی بسیار ملتهب بود. درفیلم «بودن و نبودن»، سکانس تکاندهنده مربوط به دختر و میزانسنعمودی دوربین به فراز و نشیب های اخلاقی پرداخته است.

در ادامه فریدون عموزاده خلیلی قصه نویس و منتقد در خصوص سینمایعیاری گفت: آقای عیاری فیلمهای درخشانی را خلق کرده است. همینگویبه عنوان نویسندهای شهرت دارد که وقایع زندگی و جوهره آن را باشیرینترین و سادهترین کلمات بیان میکند. قصههای او برگرفته از عینیتزندگی است، ولی به علت عمقی که دارد قابل تفسیر و تبیین از زوایایمختلف است.

وی ادامه داد: برای من سینمای قصهگو کیانوش عیاری با روایتگریهمینگوی مشابهت دارد.

همینگوی زندگی را در قالب کلمات متبلور میکند و عیاری آن را در قالبتصاویری ساده و بدون تصنع و تکلف نشان میدهد. فیلمهای او دارایداستانهایی است که از وقایع روزمره زندگی ما به شمار میروند. عیاریبدون آنکه گرفتار فرمالیسم شود از فیلمهایش برداشتهای فراوان دیگریمیشود. در مورد فیلم «آنسوی آتش» و دعوای برادران نیز تفسیرهایمتفاوتی وجود دارد و درحالی که او داستان عشق و نفرت دو برادر را روایتمیکند، وقایع دیگری نیز در خلال آن جریان دارد. زمانی که هنرمندی ازعمق زندگی گرته برداری کرده و برای آن ما به ازای تصویری پیدا میکند، این مسئله بعدها قابل تفسیر و حتی پیشگویی است و سینماگران یکی ازبزرگترین کارهایی که برای بشریت انجام میدهند، پیشگویی درباره آیندهمیباشد.

ابوالفضل پورعرب بازیگر مطرح سینمای ایران نیز درباره عیازی گفت: نمیدانم چه باید گفت تا حق مطلب درباره کیانوش عیاری ادا شود و منبتوانم حق شاگردی خود را در قبال او اثبات کنم. من این افتخار را داشتمدر اثری با ایشان همکاری کنم. زمانی که در این اثر مقابل دوربین حضورداشتم، از خود راضی نبودم. روزی هنگام صرف نهار عیاری به نزد من آمدو از بازی من تعریف کرد. گفت من سالها بود میخواستم با تو کار کنم کهاکنون این اتفاق رخ داده است. من هم علاقه داشتم به عنوان یک کارگردانمولف با او همکاری کنم. در طول فیلم متوجه شدم او کار خود را به صورتیبسیار ساده انجام میدهند

مهرداد اسکویی مستند ساز مطرح سینمای ایران نیز در خصوص عیازیگفت: وقتی نوجوان بودم عیاری با چند فیلم به انزلی آمد. من بازیگر تئاتر وعاشق سینما بودم. بروشور فیلم را نزد او بردم و از من پرسید فیلممیسازی گفتنم نه و گفت حتما این کار را انجام بده. همه ما سینمایعیاری را کپی میکنیم. بسیار خوشحال و مفتخرم که در عصر عیاریزندگی میکنیم. تلاش میکنیم تا واقعگرایی و باورپذیری آثارمان شبیهفیلمهای کیانوش عیاری باشد. من و نسل من بسیار از او یاد گرفتیم. اینمراسم بهانهای است برای دیدین چندباره آثار عیاری تا از او بیاموزیم. ازاو یاد گرفتم که همواره باید میل به تجربههای متفاوت در وجودم باشد. دردو روزی که همراه ایشان در سلیمانیه عراق بودیم، از او سینما انسانیت واخلاق را آموختم.

اسکویی  ادامه داد: : عیاری یک استاد فروتن است. ما سینماگران ورهروان او با همه سختیها و کمبودها و با شناخت تکلیف خود تلاشمیکنیم مانند عیاری در مسیر تجربه گرایی عاشقانه و بیتوقع مسیر راادامه دهیم.

سپس حجباله ایوبی مدیر فرهنگی نیز گفت: کیانوش عیاری فردی استکه نگذاشت منیت درون او فربه شود. شخصیت او دیدنی است برای آنکهمنیت را از میان برداشتند. او هر زمان که حضور داشت، از ایران فرهنگو سینما سخن گفت و برای همین است که او تا این اندازه عزیز و دوستداشتنی است. او یکی از تلخترین روزهای مدیریتی من در سینما را بادرسی کریمانه تبدیل به یکی از بهترین روزهای آن کرد.   عیاری به عشقجوانان این کشور صدها ساعت در گروه هنر و تجربه فیلمهای جوانان رابه امید دیده شدن آنها دید.

امیدوارم سایه او همواره بر سر سینمای ایران مستدام باشد.

علی فرهمند منتقد سینما نیز گفت: سنت سینمای ایران همواره بر بسترواقع گرایی بوده است و کیانوش عیاری به آن وجاهت بخشیده است. سنتیکه به ناگزیر جریان سینمای آزاد را با خود همراه کرد. درباره فیلمسازانیکه درباره واقعیت و ویژگیهای مستند گونه کار کردند، از کیارستمی تاداوود نژاد، عیاری دارای سبکی منحصر به فرد و غیرقابل تقلید است. واقعگرایی او به گونهای است که با چینش آشکار میزانسن و واقعیت مطلقروزمره به صورت توامان سر و کار داریم  که بسیار پیچیده است. فرمی کهمد نظر اوست به گونهای است که واقعیت گرایی را به حد اعلا خودمیرساند.

در ادامه کیانوش عیاری پشت تریبون حاضر شد و گفت: از حضور عزیزانممنونم. هجده ماه پیش که دچار بیماری شدم برخی از بهترین متخصصانبه من گفتند که باید یا سینما را انتخاب کنی و یا زندگی اما مننمیتوانستم از سینما دل بکنم.

وی ادامه داد: نکاتی که دوستان اشاره کردند برای من تازگی داشت. امیدوارم استحقاق این تعریف را داشته باشم. با وجود وضعیت جسمیقصد دارم فیلم «زندان دوستان داشتنی» و سریال «سوسکها کابوسابدی من» را بسازم. عیاری با بیان اینکه سینما دست از سر منبرنخواهند داشت، بیان داشت:خانواده من در این سالها همواره پشتیبانمن بودند. همچنین داریوش عیاری یکی از بهترین همکاران من به عنوانفیلمبردار بوده است و یکی از بهترین متخصصان در شناخت و سوادسینمایی است. از آقای اسماعیلی مدیریت موزه سینما برای برگزاری اینمراسم بسیار تشکر میکنم.

در پایان این برنامه کیانوش عیاری کیک تولد هفتاد و سه سالگی خود را فوت  کرد.

از حاضران در این برنامه میتوان به فریدون جیرانی، علی دهکردی، مهرزاد دانش، علی فرهمند، حجتالله ایوبی، ابوالفضل پورعرب و مهرداداسکویی در این مراسم سخنرانی کردند و ازجمله حاضران میتوان بهرضا عطاران، داریوش عیاری، خسرو معصومی، جمشید جهانزاده، مهدیصباغزاده، دانش اقباشاوی، بهرنگ دزفولیزاده، حسن رضایی، شاهینامین، محمود گبرلو، احمد امینی، هوشنگ گلمکانی، عباس یاری، هوشنگحسینی، مهرداد غفارزاده، ناصر باکیده، رضا رخشان، فرید سجادیحسینی واشاره کرد

امتیاز شما
برای عضویت در کانال تلگرام کلیک کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا