تحریم‌ فیلم‌های سینمایی از سوی حوزه هنری قوت می‌گیرد؟

با نگاهی به گذشته شاهد خواهيم بود كه حوزه هنری سازمان تبليغات اسلامی پيش از اين تفاهم‌نامه نيز قدرت قابل توجهی در اكران كردن يا تحريم فيلم‌های سينمايی مختلف داشت.

به گزارش سینما اعتماد؛ روابط عمومی موسسه تصویرشهر، مریم پیرکاری، مدیرعامل این موسسه و هادی اسماعیلی، مدیرعامل موسسه «بهمن سبز» با هدف بهبود و تقویت جریان توزیع آثار سینمای انقلاب اسلامی، تفاهم‌نامه‌ای را با موضوع هم‌افزایی و یکپارچه‌سازی ظرفیت‌های سینمایی امضا کردند.اجرای این تفاهم‌نامه از ابتدای اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ و به مدت دو سال آغاز خواهد شد.

با نگاهی به گذشته شاهد خواهیم بود که حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی پیش از این تفاهم‌نامه نیز قدرت قابل توجهی در اکران فیلم‌های سینمایی و اختصاص سالن به آثار مختلف داشت، اما نکته‌ای که در موارد متعددی اتفاق می‌افتاد و ناخوشایند بود، تحریم بسیاری از آثار سینمایی از طرف سینماهای حوزه هنری بود. در صورتی که بارها هم به این نکته مهم اشاره شده است که این سالن‌ها با هزینه‌های شخصی این نهاد ساخته نشده است و باید با پرهیز از نظرات و اعمال نظرهای سلیقه‌ای در اختیار تمامی اهالی سینما باشد که از مجرای قانونی فیلم‌های خود را به مرحله نمایش می‌رسانند.

حالا با چنین تفاهم‌نامه‌ای نور علی نور شده و حالا سالن‌هایی که در انحصار حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی است، افزایش یافته و این به معنی شروع یک جریان انحصاری بزرگ‌تر با همدستی شهرداری تهران است که در نهایت منجر به منزوی‌تر شدن و شکست‌های بسیاری از فیلمسازان مستقل و هنرمندانی خواهد شد که وابسته به جریان خاصی نیستند و فیلم‌های سفارشی با معیارهای مشخص حوزه هنری نمی‌سازند.

مشکل بزرگ دیگر این است که با وجود فعالیت سازمانی به نام سازمان سینمایی که متولی مدیریت سینمای ایران است، عملا با چنین رفتارهایی باز هم بی‌اعتبارتر از گذشته خواهد شد و طبق آنچه که صراحتا در این تفاهم‌نامه بیان شده « هدف بهبود و تقویت جریان توزیع آثار سینمای انقلاب اسلامی است» که همین گزاره به دنبال خود ممیزی‌ها و محدودیت‌های فراوانی را به همراه خواهد داشت، چرا که معیارهای انقلابی بودن و نبودن فیم‌ها را مدیران مشخص خواهند کرد.

بارها و بارها این اتفاق صورت گرفته که فیلم‌هایی که از شورای پروانه نمایش سازمان سینمایی، مجوز اکران دریافت کرده‌اند، به دلیل اعمال سلیقه مسئولان حوزه هنری مورد تحریم واقع شده و از ظرفیت‌های آنها در اکران کم شده است، البته که در سال‌های اخیر «تحریم حوزه هنری» به عنوان یک امتیاز برای فیلم‌ها محسوب می‌شد که با مانور تبلیغاتی روی آن، به اکران خود رنگ و بوی دیگری می‌بخشیدند.

با این وجود آنچه مبرهن و آشکار است، این است که سالن‌های سینمای کشور باید عادلانه و درست میان فیلم‌ها تقسیم شوند که البته که قواعد و فاکتورهای دیگری از جمله ظرفیت فروش فیلم و توانایی جذب مخاطب نیز در افزایش و کاهش سالن‌های اکران آنها تاثیر دارد.

لازم به ذکر است موسسه «بهمن سبز» وابسته به سازمان سینمایی سوره حوزه هنری با در اختیار داشتن ۱۷۶ پرده نمایش، بیش از ۳۰ درصد ظرفیت‌های سینمای ایران را در بردارد. سالن‌های نمایش مجموعه بهمن سبز در ۵۸ سینما از ۲۱ استان کشور در قالبی یکپارچه تحت عنوان «زنجیره سینمایی مهر» در حال فعالیت هستند. موسسه «تصویر شهر» نیز ۲۰ سالن سینمایی در ۴ پردیس سینمایی در پایتخت را در اختیار دارد.

5/5 - (2 امتیاز)
برای عضویت در کانال تلگرام کلیک کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا