این چندنکته می گوید که کیمیایی به هیچکاک شباهت دارد

یک نویسنده نوشت:کیمیایی همچون هیچکاک آگاهانه يا ناآگاهانه پي شخصي‌سازي و امضاي فيلم‌هايش است.

به گزارش سینما اعتماد ، حسن لطفی در روزنامه اعتماد نوشت: حضور کوتاه آلفرد هیچکاک در فیلم‌هایش، برای عده‌ای نوعی امضا و شخصی‌سازی اثرش به حساب می‌آید. بیننده‌ای که او را بشناسد وقت تماشای بیگانگان در ترن، بدنام، مارنی و… هیچکاک می‌گردد و با دیدنش خیالش راحت می‌شود که از چشمش دور نمانده است.

البته این تنها کاری نیست که او برای هیچکاکی کردن فیلم‌هایش می‌کرده. تعدادش هم کم نیست. کافی است کتاب ارزش سینما به روایت هیچکاک را بخوانید تا از زبان خودش متوجه روش‌ها و اقدامات خاص او بشوید. اگر بخواهم نمونه دیگری مثال بزنم تیتراژهای ویژه فیلم‌های او است. نمونه‌اش تیتراژ فیلم سرگیجه است که ساموئل باس ساخته و شروع قدرتمندی برای فیلم است (خصوصا که با موسیقی برنارد هرمن ترکیب شده است).

 

در سینمای ایران مسعود کیمیایی اگرچه شباهت چندانی به هیچکاک ندارد، آگاهانه یا ناآگاهانه پی شخصی‌سازی و امضای فیلم‌هایش است. از قضا در توجه ویژه به تیتراژ شباهت زیادی به آلفرد هیچکاک دارد. تیتراژ فیلم‌های قیصر و گوزن‌های او هنوز در ردیف بهترین تیتراژهای سینمای ایران است. البته کیمیایی هم مثل هیچکاک روش‌ها و عناصر تکرارشونده دیگری هم دارد. از رفاقت و چاقو گرفته تا دیالوگ‌هایی که جنس خاصی از دیالوگ‌نویسی است.

برای درک آنچه می‌گویم کافی است فیلم، سریال خائن‌کشی را تماشا کنید. سریالی که ای‌کاش قبل از نمایش خانگی روی پرده سینما می‌رفت، چراکه مسعود کیمیایی آدم علاقه‌مند به صفحه کوچک و تماشای فیلم در رفت و آمد خانوادگی نیست (شاید هم من این‌طور تصور می‌کنم. همان‌طور که گمان می‌کنم در این تصمیم کیمیایی به عنوان صاحب اثر کنار تصمیم تهیه‌کننده فیلم -علی اوجی- نبوده) اما عجالتا که ناگزیر به تماشای خائن‌کشی روی صفحه کوچک تلویزیون هستیم (اگر ویدیو پرژکتور نداشته باشیم و…) و باید شروعی که نشان از تعلق خاطر مسعود کیمیایی به نقش تیتراژ در فیلم دارد را روی صفحه کوچک تلویزیون یا متاسفانه گوشی موبایل ببینیم. تیتراژی که شلوغی بیش از حد و استفاده از دیالوگ‌های فیلم‌های گوزن‌ها، اعتراض، قیصر و… باعث شده تا بیننده‌ای همانند من تصور کند حذف این صداها که ربط زمانی به موضوع و داستان فیلم ندارد و بیشتر ادای دین به سینمای کیمیایی است، باعث کاهش آشفتگی تیتراژ و سبب تمرکز بیننده بر وجه بصری آن می‌شود. البته همزمانی تیترهای ریز مربوط به مصدق و وقایع روزگارش با اسامی بازیگران هم باعث هدررفت ایده خوب دیگری شده است.

با تمام اینها خائن‌کشی فیلمی دیگر از مسعود کیمیایی است. فیلمی که امضای واضح‌تر فیلمسازش در آن دیدنی است.

امتیاز شما
برای عضویت در کانال تلگرام کلیک کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا