این چندنکته می گوید که کیمیایی به هیچکاک شباهت دارد
یک نویسنده نوشت:کیمیایی همچون هیچکاک آگاهانه يا ناآگاهانه پي شخصيسازي و امضاي فيلمهايش است.
به گزارش سینما اعتماد ، حسن لطفی در روزنامه اعتماد نوشت: حضور کوتاه آلفرد هیچکاک در فیلمهایش، برای عدهای نوعی امضا و شخصیسازی اثرش به حساب میآید. بینندهای که او را بشناسد وقت تماشای بیگانگان در ترن، بدنام، مارنی و… هیچکاک میگردد و با دیدنش خیالش راحت میشود که از چشمش دور نمانده است.
البته این تنها کاری نیست که او برای هیچکاکی کردن فیلمهایش میکرده. تعدادش هم کم نیست. کافی است کتاب ارزش سینما به روایت هیچکاک را بخوانید تا از زبان خودش متوجه روشها و اقدامات خاص او بشوید. اگر بخواهم نمونه دیگری مثال بزنم تیتراژهای ویژه فیلمهای او است. نمونهاش تیتراژ فیلم سرگیجه است که ساموئل باس ساخته و شروع قدرتمندی برای فیلم است (خصوصا که با موسیقی برنارد هرمن ترکیب شده است).
در سینمای ایران مسعود کیمیایی اگرچه شباهت چندانی به هیچکاک ندارد، آگاهانه یا ناآگاهانه پی شخصیسازی و امضای فیلمهایش است. از قضا در توجه ویژه به تیتراژ شباهت زیادی به آلفرد هیچکاک دارد. تیتراژ فیلمهای قیصر و گوزنهای او هنوز در ردیف بهترین تیتراژهای سینمای ایران است. البته کیمیایی هم مثل هیچکاک روشها و عناصر تکرارشونده دیگری هم دارد. از رفاقت و چاقو گرفته تا دیالوگهایی که جنس خاصی از دیالوگنویسی است.