انتقاد خانم کارگردان از رئیس جمهور به دلیل سرکوب معترضان

جاستین تریت برنده نخل طلای کن گفت تظاهرات فرانسه در مورد تغییرات حقوق بازنشستگی به شیوه‌ای تکان دهنده سرکوب شد و وی سیاست‌های فرهنگی دولت را هم به چالش کشید.

به گزارش سینما اعتماد به نقل از گاردین، شب پیش در مراسم اختتامیه هفتاد و ششمین دوره جشنواره فیلم کن، برنده جایزه نخل طلای بهترین فیلم در سخنرانی پذیرش جایزه خود با حمله شدید به سیاست‌های فرهنگی دولت فرانسه، جنجال سیاسی به راه انداخت.

مهر نوشت: جاستین تریت که برای درام دادگاهی «آناتومی یک سقوط» سومین زن تاریخ کن شده که جایزه بهترین فیلم را دریافت می‌کند، گفت: تجاری‌سازی فرهنگی که این دولت نئولیبرال از آن حمایت می‌کند در حال شکستن استثنای فرهنگی فرانسه است و ما بدون آن میراث فرهنگی امروز اینجا نبودیم.

تریت در سخنرانی‌اش از امانوئل مکرون، رییس‌جمهوری فرانسه هم که ماه پیش لایحه بحث‌برانگیز افزایش سن بازنشستگی در فرانسه را از ۶۲ به ۶۴ سال – با وجود اعتراض‌های گسترده – امضا کرد، انتقاد کرد.

این کارگردان تاکید کرد که کشورش از اعتراض‌های تاریخی بر سر اصلاح سیستم بازنشستگی رنج برده و این اعتراض‌ها هم رد شد و هم به شکلی تکان دهنده سرکوب شد.

این اظهارات تند واکنش سریع ریما عبدالمالک وزیر فرهنگ فرانسه را به دنبال داشت و گفت که از دیدن جایزه به یک کارگردان فرانسوی خوشحال است، اما از سخنرانی تریت تعجب کرده است.

وزیر فرهنگ فرانسه در توییتر نوشت: این فیلم بدون استفاده از برنامه تامین مالی فیلم فرانسوی ما که تنوعی منحصر به فرد را ممکن می‌کند، این روز را نمی‌دید. این را فراموش نکنیم.

«آناتومی یک سقوط» با بازی ساندرا هولر، بازیگر آلمانی، پس از کمدی سیاه «سیبل» در سال ۲۰۱۹ دومین فیلم این کارگردان فرانسوی است که برای رقابت به کن راه یافته بود.

امتیاز شما
برای عضویت در کانال تلگرام کلیک کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا