اعلام خطر تهیه‌کننده «کوچه ژاپنی‌ها» درخصوص سلطه سینماداران و فیلم‌های کمدی

تهیه‌کننده فیلم «کوچه ژاپنی‌ها» از حکومتِ سالن‌دارها و فیلم‌های کمدی در اکران و اختصاص سانس‌های فوق‌العاده شبانه به آن‌ها و نیز سانس‌های شبانه سینماها برای تئاترهای آزاد پرفروش انتقاد کرد.

سینما اعتماد –  «کوچه ژاپنی‌ها» به کارگردانی امیرحسین ثقفی و به تهیه‌کنندگی علی‌اکبر ثقفی چند روزی است که روی پرده سینماها رفته، در حالی که بیش از دو سال قبل ساخته شده است. این فیلم متقاضی شرکت در جشنواره فجر سال ۱۴۰۰ بود که با وجود نظر مثبت هیأت انتخاب، نتوانست مجوز حضور در این رویداد را بگیرد.

«کوچه‌ژاپنی‌ها» طبق آنچه در سامانه مدیریت فروش و اکران سینما (سمفا) درج شده در ۲۶ سالن در حال اکران است و در بسیاری از سینماها در سانس‌های محدود و حتی تک سانس نمایش داده می‌شود.

علی‌اکبر ثقفی که این روزها خودش در تدارک کارگردانی یک فیلم به نام «مومو» است درباره وضعیت اکران «کوچه ژاپنی‌ها» به ایسنا گفت:‌ محدودیت در سینماها توسط مدیران سینما تخلف است و این عدالت نیست که اینقدر محدود به این فیلمِ تازه اکران‌شده سانس بدهند در حالی که فیلم‌های اجتماعی و هنری دست‌کم برای مدتی باید چرخشی سانس داشته باشند.

او با ابراز امیدواری از اینکه وزارت ارشاد بر این موضوع نظارت کند، درباره گروه تازه‌تاسیس سینمایی به نام «گروه فرهنگ» که گفته شده برای بهتر شدن اوضاع همین نوع فیلم‌ها است، افزود: طرحی که برای گروه سینمایی فرهنگ معرفی شده، خوب است ولی هنوز به مرحله اجرا نرسیده و با این وضعیت احتمالا به دولت بعد می‌رسد.

ثقفی در ادامه درباره راه پیدا نکردن فیلم به جشنواره فجر و اینکه آیا دچار ممیزی‌های زیاد برای اکران شده است، گفت: هیأت انتخاب جشنواره فجر فیلم را تایید و انتخاب کرده بود ولی مجوز نمایش نگرفت. بعد از آن هم خواستیم فیلم را برای اکران آماده کنیم که به ادامه رکود دوران کرونا رسیدیم. در آن مقطع تا یک سال بعد، شرایط ناامنی در اکران وجود داشت و سینماها رو به تعطیلی می‌رفتند؛ به همین دلیل ابتدا فیلم‌های کمدی اکران شدند و مردم هم استقبال کردند. اما متاسفانه همین مبنایی شد که فیلم‌های کمدی برای اکران در اولویت قرار بگیرند و فیلم‌های اجتماعی به حاشیه رفتند.

 او درباره وضعیت تبلیغاتی فیلم‌ها نیز اظهار کرد: وقتی صاحبان یک فیلم ماهانه پول میلیاردی به شبکه‌های ماهواره‌ای می‌دهند، مشخص است که سود آن را هم در اکران می‌گیرند. ما الان براساس پتانسل خودمان در فضای مجازی تبلیغ می‌کنیم.

وی اضافه کرد: در حال حاضر شرایط به گونه‌ای است که چهار، پنج فیلم کمدی فروش می‌کنند و سرمایه آن‌ها برمی‌گردد و سود هم می‌کنند ولی فیلم‌های اجتماعی و هنری نابود می‌شوند. درواقع سینمای اجتماعی و ارزشی در این مقطع از اکران جایی ندارد و انگار جریان فقط دنبال فیلم‌هایی است که صندلی پر کنند در حالی که نباید توقع داشت همه فیلم‌های کمدی بسازند.

این سینماگر گفت: ای کاش اگر مدیران سینما برای بهبود شرایط اکران فیلم‌های کمدی راهی اندیشیده‌اند زودتر اجرایی شود چون جای پرسش دارد که وقتی فیلمی تازه اکران شده و هنوز دیده نشده، چرا در سینماها تک سانس و در ساعت نامناسب اکران شود؟ بنابراین با توجه به نوع برخورد سینماداران برای فیلم‌های اجتماعی، اعلام خطر می‌کنم از اینکه سینماداران و فیلم‌های کمدی در سینما حکومت کنند.

ثقفی بیان کرد:‌ با روش فعلی اکران، سینمای اجتماعی ضربه زیادی می‌خورد بخصوص آنکه همه نگاه کمدی ندارند ولی این وضعیت الان به قدری اسفناک شده که حتی سانس‌های شب سینماها در اختیار تئاترهای آزاد است که فقط خوب می‌فروشند و از جنبه محتوا هم قابل بحث نیستند.

امتیاز شما
برای عضویت در کانال تلگرام کلیک کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا