آقای جبلی، چرا بیرون از جمع خودی‌ها سوال نکردید که فردوسی‌پور برگردد یا خیر؟

وقتی پیمان جبلی در دانشگاه امام صادق(ع) این سخنان را به زبان می‌آورد، یعنی اینکه «مردم» دلخواه و همسو با خودش را گزینش کرده است و فقط با آنها حرف می‌زند.

میثم محمدی – سینما اعتماد – انگار قرار نیست دست از سر «مردم» برداشته شود و هر نقص و کاستی و اشتباهی را با واژه «مردم» توجیه نکنند. اخیرا صحبت‌های پیمان جبلی، رئیس سازمان صدا و سیما درخصوص بازگشت عادل فردوسی‌پور هم در نهایت با چنین جمله‌هایی نتیجه‌گیری شد که «به مردم و اعتقاداتش لگد زده است» یا اینکه این سوال را ایجاد کرده که «آیا شما مردم او را می‌بخشید؟» در همین خصوص گفتن چند نکته ضروری است.

1- مسئولانی چون جبلی چه فکری می‌کنند که جوری سخن به میان می‌آورند که انگار صدا و سیما ملک شخصی آنان است. فارغ از اینکه با یک مقایسه تطبیقی به لحاظ کمی و کیفی و میزان استقبال مردم از تلویزیون، مبرهن است که همین نگاه تک‌محور و خودخواهانه است که موجب چنین افتی در تلویزیون شده است. البته که مشخص است وقتی پیمان جبلی در دانشگاه امام صادق(ع) این سخنان را به زبان می‌آورد، یعنی اینکه «مردم» دلخواه و همسو با خودش را گزینش کرده است و فقط با آنها حرف می‌زند.

2- دوم اینکه اگر صحبت از لگد خوردن است که صدا و سیما در سال‌های گذشته لگدهای بسیاری را به خاطر سایه سنگین مدیران و کارشناسان و برنامه‌های مورد تایید جبهه پایداری خورده است و در همین سال‌ها هم بارها تاکید کرده است که نیازی به مخاطبان زیاد نمی‌بیند و با همین دورهمی‌های خودشان و پخش سخنرانی‌ها و برنامه‌های تراز با تفکرات خودشان، کار را پیش می‌برند و کاری با طیف گسترده‌تری از مردم ندارند.
3- جبلی تصور می‌کند که سوال هوشمندانه‌ای کرده است. اما نمی‌داند که این سوال را باید بیرون از خودی‌ها بپرسد تا جواب واقعی بگیرد. در تمام این سال‌ها نظرسنجی‌ها و کمپین‌های مختلفی درخصوص حضور عادل فردوسی‌پور در برنامه 90 برگزار شد و نظرات و مواضع اکثر مردم این بود که او باید به تلویزیون بازگردد. رئییس صدا و سیما تمام این پیشینه را پاک می‌کند و حالا می‌خواهد با یک یا چند جمله ناشیانه خود را مظلوم و طرف مقابل را خائن نشان دهد، در حالی که یکی از نقدهای همیشگی به فردوسی‌پور این بوده که بعد از کنار گذاشته شدن از تلویزیون مواضعی اتخاذ نکرد که برای نظام هزینه داشته باشد و پل‌های پشت سر او را خراب کند.

4-نکته جالب این است که پس از این سخنرانی، حجم انتقادات به سمت رییس صدا و سیما به قدری بوده است که نشان می‌دهد چقدر حرف‌های او ناشیانه، غیرراهگشا و همچنین سرشار از یک لجاجت کهنه و البته بی‌کارکرد است که باز هم نتیجه خاصی به نفع آقای رئیس و همفکرانش نخواهد داشت.

5-به هر حال که به نظر می‌رسد این بار پیمان جبلی سخنگوی طیفی شده است که با تصمیمات سال‌های اخیر صدا و سیما را به متروکه‌ای تبدیل کرده‌اند که ایجاد رغبت برای دقایقی تماشای برنامه‌های آن کاری بس دشوار است. سخنگویی که در ابتدای حضورش در مسند ریاست، چنین موضع تندی نداشت و هنوز از اتاق فکر به او دیکته نکرده بودند که همه چیز را در زمین مردم بیاندازد، در حالی که مردم با میزان استقبالشان از مجری جایگزین عادل فردوسی‌پور و برنامه او، موضع خود را محکم اعلام کرده‌اند. اما انگار مشخص است که تصمیم‌گیران فعلی بدون در نظر گرفتن نظرات طیف گسترده‌ای از مردم و با اعلام اینکه نمی‌خواهند چنین مخاطبی داشته باشند، آب پاکی را روی دست مردم و عادل فردوسی‌پور ریخته‌اند.

3.1/5 - (447 امتیاز)
برای عضویت در کانال تلگرام کلیک کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا